vrijdag 17 november 2017

Marja de Ruiter-Divendal exposeert in Stiens

Vrijdag 17 november 2017 
Schilderij van Marja de Ruiter-Divendal



















Mysterieuze sfeer
Tot en met 1 december 2017 exposeert Marja de Ruiter-Divendal een aantal van haar schilderijen in het gemeentehuis van de gemeente Leeuwarderadeel in Stiens.
Haar voorkeur gaat uit naar het schilderen van lege landschappen, naar verlate plekken in de natuur, met een beetje mysterieuze sfeer; niet glad en gaaf, maar ruw, ruig en grillig. Zo heeft ze afgelopen jaar een bomenserie gemaakt en schilderijen van oude, verweerde of kapotte vensters en luiken. Verder maakt ze graag schilderijen met als them: strand, zee, wad en lucht.

Marja de Ruiter-Divendal: 
"Ik haal mijn inspiratie veelal uit de natuur. 
Bomen, bloemen, weidse vergezichten, de stilte en vooral de leegte van het landschap. 
Vermoedelijk heeft de plek waar ik woon hiermee te maken, want als ik vrij werk maak, moet er altijd een platte horizon in. 
De invloed van veel lucht boven die horizon is in mijn schilderijen te zien. 
Het figuratieve werk maak ik aan de hand van foto’s. 
De lege landschappen ontstaan uit mijn fantasie.“ 

Materiaal en kleur
De Ruiter-Divendal werkt hoofdzakelijk met acrylverf op doek of op MDF. Ze brengt reliëf aan door zand, zaagsel, verdikkingsmiddel en dergelijke toe te voegen. Marja vindt het ook spannend om dit met metaal - zoals zink, koper of lood - te combineren; toegevoegd aan het schilderij, of als lijst. Ze gebruikt graag natuurkleuren. Je ziet veel bruine en grijze tinten in Marja's werk.
Marja: “Vijf jaar geleden ben ik gestart met een paar workshops, en vervolgens met cursussen tekenen en schilderen bij het Frysk Skildershûs, 'Kunstacademie Friesland'. Ik geniet van deze hobby en vind het erg leuk om nu het een en ander in het gemeentehuis te kunnen laten zien.”

Geen opmerkingen: