zondag 30 april 2017

Wandelroutes over zes Waddeneilanden
WaddenWandelen op Schiermonnikoog
Etappe van De Marlijn naar Schiermonnikoog Dorp
Zondag 30 april 2017 – 14,5 km.
Dag 2: 17,8 - 32,3 km

Wandeltweedaagse op Schiermonnikoog
In 2013 gaf de ‘Stichting Wandelnet’ de wandelgids van Streekpad 4 uit. De titel van deze routegids is ‘WaddenWandelen’ en de subtitel is ‘Wandelroutes over zes Waddeneilanden’. In deze wandelgids kun je kiezen uit verschillende wandelingen op de Waddeneilanden Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en het Duitse eiland Borkum, met een totale wandelafstand van 276 kilometer.
Voor dit laatste meivakantieweekend hebben Durkje en ik de wandeling op Schiermonnikoog geselecteerd. De hele wandeling heeft een totale lengte van 32,3 kilometer. Wij hebben deze afstand in twee etappes verdeeld, waarvan de eerste een lengte heeft van 17,8 kilometer, en de tweede een lengte van 14,5 kilometer. Gisteren liepen we de eerste etappe en vandaag lopen we de tweede.

De Marlijn
Om 9:00 uur staan we op in onze Bed & Breakfast-accommodatie in Schiermonnikoog Dorp en om 10:00 uur nemen we daar afscheid van onze gastvrouw, om dan te beginnen aan onze tweede etappe.
Vanuit het dorp lopen we eerst over het Scheepstrapad, het Berkenpad, het Bospad en de Prins Bernhardweg de eerste 3,5 kilometers naar strandpaviljoen De Marlijn, want hier begint voor ons vanmorgen de tweede etappe van de Schiermonnikoger WaddenWandeling. Omdat het strandpaviljoen al open is, drinken we op het duinterras eerst een kop koffie alvorens onze vervolgetappe aanvangt.

Strandwandeling bij harde wind
We kunnen kiezen om over het karrenspoor tussen de twee duinenrijen door te lopen, of om over het strand te lopen. We kiezen ervoor om langs de vloedlijn van De Marlijn naar Paal 10 te lopen.
Op het strand staan enkele zeevissers te vissen. Twee van hen hebben net een platvis gevangen als we hen passeren. Het wordt vloed en de we hebben te maken met een behoorlijke krachtige oostenwind, waardoor we stevig door moeten lopen om met deze fikse tegenwind een behoorlijk wandeltempo te maken.
Na ongeveer drie kwartier zien we rechts vóór ons een brede doorgang in de duinenrij. Dit is de plaats waar we die duinenrij moeten doorkruisen, ter hoogte van de hier aanwezige slufter.
We lopen landinwaarts en zien boven op de duin een groep vogelaars staan met de fototoestellen met lange telelenzen op statieven. Voorbij en achter de duinenrij is een natuurreservaat, waar je vanwege het broedseizoen niet in mag.

Waterstaatpad
Aan de achterzijde van de duinenrij ligt het Waterstaatpad, dat we nu ongeveer 3,5 kilometer in westelijke richting volgen.
Hier lopen we iets meer beschut, en bovendien met de wind in de rug, dus dat loopt een stuk lichter. Bovendien lopen we heerlijk in de zon, met rechts de hoog opgaande duinenrij en links een prachtig uitzicht over het waterrijke natuurreservaat met daarin veel watervogels. Omdat het Waterstaatpad veel hoger ligt dan het natuurreservaat, hebben we een mooi uitzicht over het natte natuurgebied.
Ongeveer halverwege passeren we een picknickbank, waar we op plaatsnemen om even te rusten, en om wat te eten en te drinken, Een Duits stel komt uit westelijke richting aanlopen, en komt er ook bij zitten. Resultaat is vier broodetende wandelaars, die te midden van alle vogelgeluiden genieten van de prachtige natuur van dit Waddeneiland.

Reddingsweg en Wasserman bunker
Bij Paal 7 buigen we in zuidelijke richting af om over de Reddingsweg het eiland door een drassig natuurgebied te doorkruisen.
We passeren verderop onder andere de drenkelingen-begraafplaats Vredenhof en nog iets verder komen wij de Wasserman bunker, waar in de Tweede Wereldoorlog Duitsers waren gestationeerd op één van de punten van de Europese kustverdedigingslinie van de Atlantikwal. We beklimmen de hoge duin om de bunker van buiten en van binnen te bezichtigen. Vanaf de hoge duin heb je ook een prachtig panoramisch uitzicht over het hele eiland.

Berkenplas
We lopen door naar de Berkenplas, waar we op het drukbezette terras een kop thee drinken.
Daarna is het nog maar een klein eindje door een warm duinenlandschap naar Schiermonnikoog Dorp. Daar arriveren we rond 14.30 uur.
En dan hebben we nog ruim voldoende tijd en energie om ook nog vanuit Schiermonnikoog Dorp weer terug te lopen naar de veerboot, dus we kiezen ervoor om niet de bus naar de veerhaven te nemen, maar om die afstand wandelend af te leggen.

Schiermonnikoog Dorp
Daarom gaan we eerst weer terug naar onze Bed & Breakfast-accommodatie, waar we onze overnachtingsbagage eerst afhalen. Daarna wandelen we vanuit Schiermonnikoog Dorp over de Reeweg naar de Waddenzeedijk. Aan de voet van deze dijk lopen we over het fietspad naar de veerboothaven.
Drie kwartier later arriveren we bij de veerboot-terminal, waar we nog eens drie kwartier moeten wachten, alvorens de veerboot vanuit Lauwersoog arriveert.

Schiermonnikoger WaddenWandeltweedaagse
Hier bij de veerboot-terminal beëindigen we de tweede dag van deze Schiermonnikoger WaddenWandeltweedaagse.
Vandaag hebben we de 14,5 kilometer lange etappe gelopen, met daaraan voorafgaand de 3,5 kilometer aanlooproute en van dorp naar boot ook nog de ongeveer 3 kilometer lange na-wandeling. Totaal hebben we vandaag derhalve ongeveer 21 kilometer gelopen, en daarmee komt de totale wandelafstand van de afgelopen twee dagen totaal op ruim 42 kilometer, ongeveer even ver als de afstand van een marathon, door ons in twee hele mooie wandeldagen gelopen.