zondag 30 april 2017

Wandelroutes over zes Waddeneilanden
WaddenWandelen op Schiermonnikoog
Etappe van de Veerboot naar De Marlijn
Zaterdag 29 april 2017 – 17,8 km.
Dag 1: 0 – 17,8 km

Wandeltweedaagse op Schiermonnikoog

In 2013 gaf de Stichting Wandelnet de wandelgids van Streekpad 4 uit. De titel van deze routegids is WaddenWandelen en de subtitel is Wandelroutes over zes Waddeneilanden. In deze wandelgids kun je kiezen uit verschillende wandelingen op de Waddeneilanden Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en het Duitse eiland Borkum, met een totale wandelafstand van 276 kilometer.
Voor dit laatste meivakantieweekend hebben Durkje en ik de wandeling op Schiermonnikoog geselecteerd. De hele wandeling heeft een totale lengte van 32,3 kilometer. Wij hebben deze afstand in twee etappes verdeeld, waarvan de eerste een lengte heeft van 17,8 kilometer, en de tweede een lengte van 14,5 kilometer. Vandaag lopen we de eerste etappe en morgen de tweede.

Schiermonnikoog Dorp
Om 8:00 uur vertrekken Durkje en ik vanuit Stiens. In Lauwersoog stappen wij op de veerboot naar Schiermonnikoog, die afvaart om 9:30 uur.
In drie kwartier zijn Durkje en ik met de veerboot al op Schiermonnikoog. Vanaf de veerbootpier lopen we over de Waddenzeedijk naar Schiermonnikoog Dorp. Daar brengen we eerst onze overnachtingsbagage bij de Bed & Breakfast-accommodatie aan de Middenstreek, waar we vannacht zullen overnachten. In het dorpscentrum drinken we daarna eerst even een kopje koffie op een zonovergoten terras, alvorens we de eilandwandeling vervolgen.
Na een korte dorpswandeling wandelen we tegen 12:00 uur Schiermonnikoog Dorp uit, ter hoogte van de Westerburenweg.

Westerplas en Westerstrand
We verlaten de Westerburenweg om af te buigen in zuidoostelijke richting over de grasdijk ten oosten van de Westerplas. Bij de Waddenzeedijk gekomen, gaan we rechtsaf, waar we iets verderop de vogelkijkhut bezoeken, vanwaar we een mooi uitzicht over de vogelrijke Westerplas hebben.
Daarna verlaten we het Minne Onnespad om over een karrenspoor door een drassig landschap naar het Westerstrand te lopen. Je merkt dat je nu veraf bent van de fietspaden, want hier zie je geen andere mensen, tot aan de strandopgang van het Westerstrand, waar de toeristen weer ruimschoots aanwezig zijn op het strand en in duinen. Bij deze duinopgang verlaten we het Westerstrand, om dan weer terug te lopen in de richting van het dorp.

Vuurtoren in de Westerduinen
Als we bij Klein Zwitserland de Westerduinen in lopen, hebben we volop uitzicht op de rode vuurtoren van Schiermonnikoog. Op een picknickbank uit de wind en heerlijk in de zon pauzeren we voor een broodje met uitzicht op de mooie Westerduinen.
Verderop verlaten we het Westerduinenpad, om dan over een zandpad door de duinen naar het Noordzeestrand te lopen. We volgen daar een karrenspoor in noordoostelijke richting langs de buitenrand van de duinenrij.
Dan steken we al snel weer de duinen door om naar de vuurtoren te lopen. Die passeren we, om verder te gaan over het Vuurtorenpad naar de Badweg. De Badweg volgen we tot aan het Strandhotel, waar we op het duin-strandterras een kop koffie drinken.

Noorderduinen
Vervolgens nemen we het schelpenpad door de Noorderduinen. Hier en daar zien we - door de zon beschenen en daardoor - zo prachtig gekleurde fazanten in de duinen. We lopen nog steeds onder een prachtig blauwe lucht, met hier en daar enkele stapelwolken. Het is heerlijk weer, bij een temperatuur die al boven de tien graden uit komt, kortom prachtig wandelweer, en evenzo mooi fietsweer, waar veel fietstoeristen ook graag gebruik van maken.
We verlaten het Bospad, om over het Jacobspad naar zee te lopen. Voorbij de duinenrij steken we direct ook maar het strand over, om vervolgens langs de zeeschuimrijke vloedlijn in oostelijke richting verder te gaan tot aan de duinopgang ter hoogte van strandpaviljoen De Marlijn.

Door duin en bos naar dorp
Hier beƫindigen we het 17,8 kilometer lange eerste deel van deze Schiermonnikoger wandelroute, maar we zijn er nog niet, want we moeten eerst nog weer terug naar Schiermonnikoog Dorp. Over het Scheepstrapad lopen we door de duinen en door het bos over een afstand van 3,5 kilometer weer teug naar Schiermonnikoog Dorp, dus als we daar zijn gearriveerd bij onze Bed & Breakfast-accommodatie hebben we er vandaag totaal 21,3 kilometer op zitten.
Het is 16.30 uur als we het dorp weer binnenwandelen, met nog steeds stralend weer. En het blijft ook de rest van de middag heerlijk weer om buiten te zijn.
Vanavond gaan we uit eten in het gezellige dorpscentrum en morgen volgt dan de tweede en laatste etappe van deze eilandwandeltweedaagse.