dinsdag 16 augustus 2016

Pelgrimeren van Soto de Luiña naar Cadavedo

Waar de Camino de la Costa ook echt een kustpad is

Van Le Puy-en-Velay naar Santiago de Compostela

Camino del Norte & Camino de la Costa > Irún – Santiago de Compostela
Camino de la Costa van Soto de Luiña naar Cadavedo
Zaterdag 23 juli 2016 – 23,3 km.
Dag 28: 552,7 – 576 km

Soto de Luiña
Vannacht heeft het enkele malen geregend. Dat was de eerste regen sinds we hier bijna een week geleden kwamen. Vanmorgen als we om 6.30 uur opstaan, is het behoorlijk bewolkt. De temperatuur is dan 16 graden Celsius, en die stijgt gedurende onze wandeldag tot net boven de 20 graden Celsius.
Om 7.45 uur rijden we vanaf Camping San Pedro de la Ribera naar het 2,5 kilometer verderop gelegen dorpje Soto de Luiña. Hier willen we vanmorgen onze vijfde pelgrimsdag van deze zomervakantie beginnen, en later op de dag hier weer terugkomen, om de boodschappen voor de komende dagen bij de plaatselijke supermarkt te halen.
In de afgelopen vier pelgrimsdagen zijn we steeds in de richting van onze camping gelopen, maar vandaag en morgen zullen we op deze pelgrimage de plaats Soto de Luiña achter ons laten.

Zeven heuvelen en een heleboel beken
Even voor 8.00 uur parkeren we onze auto tegenover de supermarkt van het dorp. We lopen langs de kerk naar beneden om dan via een achterweg door het dorp te lopen.
Aan het andere eind van deze achteromweg komen we uit op de hoofdweg door het dorp, op de plaats waar het restaurant Las Luiñas staat, waar Durkje en ik gisteravond hebben genoten van een voedzame driegangen-pelgrimsmaaltijd.
We weten dat we voorbij dit dorp gedurende de hele tocht van de 23,3 kilometers van Soto de Luiña naar Cadavedo een groot aantal beekjes zullen moeten oversteken. Die beken stromen vanuit de bergen van Asturië naar zee, en ze liggen tussen de bergplooien op de route van Soto de Luiña naar Cadavedo. Op de hoge punten van deze bergplooien liggen de kustdorpen, en wij zullen vandaag van dorp naar dorp lopen. Dan is het beeld van deze wandeldag al snel duidelijk. We zullen dus de hele dag voortdurend dalen en stijgen. Afdalen naar de beek, de beek oversteken, weer heuvelopwaarts naar de heuvelkam, daar door het kustdorpje boven op de heuvelrug, en dan begint het weer van voren af aan. Zo lopen we de hele dag. Heel toepasselijk is volgens onze wandelgids het thema van deze wandeldag dan ook: ‘Zeven heuvelen en een heleboel beken’.

Albuerne
Vlak buiten Soto de Luiña beginnen we al met een behoorlijke klim over een smal bospaadje. Weer terug gekomen op de doorgaande asfaltweg ontmoeten we het Brits-Duitse pelgrimsechtpaar John & Cordula, dat we gisteren ook ontmoetten. Ze staan bij een auto, met daarin de pelgrimsherbergier van Casa Carin uit Cadavedo, die zijn herberg ’s morgens onderweg aan passanten aanbeveelt aan pelgrims die naar Cadavedo op weg zijn. Toevalligerwijs ontmoetten wij dit pelgrimsechtpaar gisteren ook op het moment dat zij met dezelfde man in gesprek waren, één etappe eerder.
Het eerste dorpje dat we binnenwandelen, is Albuerne.
Daarna volgt een afdaling over een smal hellingbospad, naar een beekje dat we oversteken via de stapstenen die men in het waterstroompje heeft gelegd.
Daarna volgt weer een behoorlijke klim, heuvelopwaarts.

Novellana en Castañeras
Het tweede dorp dat we doorkomen, is Novellana.
Het dorpscafé is gesloten, en in het dorp zijn mannen bezig om een feestterrein schoon te maken. Kennelijk hebben ze hier het dorpsfeest achter te rug.
Wederom volgt zo’n afdaling naar een beekje dat we oversteken. En dan weer omhoog naar de volgende heuvelrug.
Daar komen we dan in het dorpje Castañeras, dat we doorlopen.

Koffie van Gayo in Santa Marina
Het is de hele dag dus een kwestie van klimmen en dalen, maar het is wel een prachtige route. Het is inmiddels al niet meer droog. Vanwege de motregen hebben we ervoor gekozen om met de paraplu verder te lopen. Deze lichte neerslag hindert ons niet erg. Tot onze verrassing zien we op een gegeven moment de zee weer.
We lopen de Camino de la Costa, en dan wil je toch ook regelmatig de kust met de zee zien. Welnu, dat begint hier weer, en ook op andere momenten vandaag zullen we de zee toch weer regelmatig zien.
We steken weer een beekje over, en klimmen dan heuvelopwaarts naar de plaats Santa Marina.
Nu hebben we 11,6 kilometer van de 23,3 kilometers gelopen, dus bijna de helft, en dit is dan ook bij uitstek een geschikt moment voor een eerste koffiepauze. Bij Bar Gayo drinken we een kop koffie.

Ballota
Als we weer buiten komen, motregent het nog licht, maar als we Santa Marina uitlopen en het veld weer in zullen gaan, begint het veel harder te regenen. De paraplu volstaat nu niet meer, dus we trekken onze regenponcho’s aan. Daar blijven we langdurig mee doorlopen, want het regent stevig en bijna onophoudelijk.
In een diep dal tussen twee heuvelruggen steken we weer een beekje over.
Het volgende dorpje dat we doorkruisen, is dan Ballota. We hebben nu 14,4 kilometer achter de rug, en nog 8.9 te gaan.

De regen stopt
Voorbij Ballota gaan we weer letterlijk door een diep dal. Nu steken we niet een beekje over, maar lopen we bijna door tot aan de kust, op een steenachtig strand. Een wegwijzer van de camino geeft duidelijk aan dat we hier vanuit het dal weer naar links door moeten lopen naar boven, maar een Spaanse pelgrim die haar gps-systeem op de telefoon gebruikt, is er nog niet van overtuigd dat wij de goede weg zullen inslaan. Willens en wetens gaat ze verder in de richting van de branding, en dan ziet ze toch ook op haar gps dat ze verkeerde kant op loopt. Ze keert weer om en neemt dan toch maar de route die de wegwijzer aangeeft.
Wij nemen vervolgens dezelfde route, wederom heuvelopwaarts. Maar eerst trekken we onze regenponcho’s uit, want het is inmiddels gestopt met regenen. De rest van de dag blijft het droog, en prima wandelweer.
We lopen nu door meer open terrein, met prachtige doorzichten naar de kust en de zee.
We passeren het dorpje Tablizo.

Kustroute
Na de meer donkere routes over de hellingpaden van heuvelbossen, wordt de variatie vanmiddag groter. Nu eens lopen we door een bosperceel, dan over een mooi veldpad met paarden in de naastgelegen wei.
We lopen nu ook hoog over de kust langs de zee, waardoor we schitterende uitzichten verkrijgen over rotsen, strand en zee.
Vooral de smalle kustpaadjes over de heuvels aan zee, verstrekken ons prachtige vergezichten over kust en zee.

Snel van Cadavedo naar Soto de Luiña
Dan komen we in het dorpje Ribón, een nederzetting van slechts enkele huizen. Tegen de heuvels achter het dorp ligt een zoom van laaghangende bewolking. Een schilderachtig gezicht.
We wandelen Ribón uit, en dan begint het laatste stukje voor vandaag, het traject naar Cadavedo.
We komen eerst langs de Camping La Regalina, en lopen dan door het langgerekte dorp.
Aan de verste zijde van Cadavedo staat een restaurant-bar, waar al enkele gasten buiten op het terras zitten, en er ondertussen steeds meer bij komen.
We vragen de barkeeper of hij voor ons een taxi wil bellen, die ons terug kan brengen naar Soto de Luiña. Hij belt direct, en nog geen vijf minuten later rijdt een taxi voor. De taxichauffeuse – die Engels studeerde in Groot-Brittannië – vertelt ons onderweg van Cadavedo naar Soto de Luiña van alles over onder andere de accommodaties voor pelgrims en voor toeristen in Cadavedo. Naast haar taxibedrijf runt ze ook nog een Bed & Breakfast.
Om 13.30 uur arriveren we met de taxi bij de kerk en de supermarkt van Soto de Luiña. We betalen de 18 euro’s die deze taxirit kost, halen boodschappen in de Dia-supermarkt van Soto de Luiña en rijden dan met onze eigen auto terug naar de Camping San Pedro de la Ribera, waar we onder andere alle natte spullen van de regen van vandaag in de wind kunnen drogen.