dinsdag 31 mei 2016

65 jaar in Katwijk aan Zee

Zaterdag 29 mei 2016 
Verjaardagsfeest op het strand van Katwijk aan Zee















Strandfeest

Feest vandaag, want op deze dag vieren we dankbaar dat onze schoonzus Aagje dit jaar haar 65e verjaardag viert. Het is de eerste in onze kring van broers en zussen die de gezegende leeftijd van 65 jaar heeft bereikt.
We zijn als naaste familieleden met zijn allen uitgenodigd om Aagjes heuglijke verjaardag vandaag samen met haar en alle andere gezins- en familieleden te vieren in Katwijk aan Zee.
Op een zonovergoten terras van één van de Katwijkse strandpaviljoens komen we aan het begin van de middag bijeen.
Daarna gaan we in diverse samenstellingen uiteen om te genieten van Katwijkse zaken, zoals strand, zee, winkelcentrum en museum.
Rond het avonduur komen we dan weer met zijn allen bijeen in het strandpaviljoen, waar we deze feestdag afsluiten met een heerlijk diner met aangename tafelgesprekken.

Interieur van de Vredeskerk in Katwijk aan Zee
















Vredeskerk
Tijdens het middagprogramma passeer ik zo aan het eind van de middag de Vredeskerk van Katwijk aan Zee. Bij de opgang naar de iets achteraf gebouwde kerk staat een informatiebord, met daarop de melding dat de kerk vanmiddag open is en met de uitnodiging om de Vredeskerk te bezoeken.
Ik besluit op die uitnodiging in te gaan, en dat blijkt een gouden greep te zijn. In de ontvangsthal word ik hartelijk ontvangen, en nadat ik globaal een kijkje heb genomen in de kerkzaal, krijg ik een uitgebreide rondleiding door alle zalen van deze prachtig gerenoveerde Vredeskerk. Het blijkt overigens dat ik nu aan het eind van deze open middag de eerste gast ben die de prachtige kerk vanmiddag bezoekt. Voor alle anderen die vanmiddag de kerk passeerden zonder die naar binnen te gaan, is dat waarlijk een gemiste kans om te zien hoe prachtig je zo'n toch al enigszins oudere kerk kunt renoveren tot een gebouw dat ware schoonheid en gastvrijheid uitstraalt.
Na genoten te hebben van het schitterende eigentijdse interieur van het hele kerkgebouw - met waar je ook komt heel veel christelijke symboliek - bedank ik de vriendelijke gastvrouw, die vanmiddag heeft laten zien waar zo'n Gereformeerde kerk van Katwijk aan Zee groot(s) in is.

Geen opmerkingen: