donderdag 7 mei 2015

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad Deel 1 van Amsterdam naar ’s-Hertogenbosch
Etappe van Drunen naar s-Hertogenbosch
Woensdag 6 mei 2015 – 28,3 km.
Dag 8: 174,3 – 202,6 km

Bij de Duinen van Drunen
Vandaag gaan Durkje en ik op stap voor onze laatste van de vijfdaagse wandeling op het Pelgrimspad deel 1. De route die we vandaag volgen, begint in Drunen en eindigt in ’s-Hertogenbosch. De afstand die de routegids aangeeft, is voor deze etappe 28,3 kilometer. Met de aanlooproute vanaf ons overnachtingsadres in Drunen en de uitloop naar het NS-station van Den Bosch zal de bruto-afstand zo ongeveer 30 kilometer zijn.
Onze gastvrouw Anja van Bed & Breakfast ‘Bij de Duinen’ heeft voor ons om 8.00 uur een heerlijk ontbijt klaar staan, zodat we straks na een goede ochtendmaaltijd weldoorvoed op stap kunnen gaan.
Als we afscheid hebben genomen van onze gastvrouw lopen we eerst nog even in de richting van het centrum van Drunen om bij de Albert Heijn-supermarkt enig eten en drinken voor onderweg te kopen. Dan zijn we klaar om naar de rand van Drunen te lopen, waar we de route van het Pelgrimspad weer zullen oppakken, waar we gisteren onze etappe hebben beëindigd.

Door de duinen naar de Brabantse Broeder van De Rustende Jager
Vanaf het verlengde van de Zeedijk – die we gisteren bewandelden – wandelen we de Overlaat in, waar we langs een recreatieplas lopen. Voorbij de Kanaalweg komen we uit bij het Drongelens Kanaal, dat we volgen naar de eerstvolgende brug. We raken daar onderweg in gesprek met een man die zijn hond uitlaat, die ons vraagt naar onze wandelbestemming, en die ons vertelt dat hij zijn kinder- en jeugdjaren vroeger in Leeuwarden heeft doorgebracht.
Bij de brug steken we het brede afwateringskanaal over, en dan wandelen we de Drunense Heide op, die onderdeel uitmaakt van het Nationaal Park ‘De Loonse en Drunense Duinen’, dat wij vanmorgen van noord tot zuid geheel zullen doorkruisen.
Vanaf café de Klinkert volgt een mooie route door het bosgebied van de Drunense Heide. Bij het beklimmen van de twintig meter hoge Capucijnenberg verandert de bosgrond in zandgrond, en zien we vóór ons de grote zandvlakte die we nu moeten oversteken. Eerst doorkruisen we een hele grote zandvlakte, en daarna een iets kleinere.
Ten zuiden van deze heidevelden en zandvlakte lopen we nog door een bosperceel naar de bosrand, waar we arriveren bij café-restaurant ‘De Rustende Jager’, waar we een kop koffie drinken met daarbij de specialiteit van dit voormalige boerderijcafé, de zogenoemde ‘Brabantse Broeder’.

In de voetsporen van Napoleon
Over de al uit de Middeleeuwen daterende Oude Bossche Baan verlaten we De Rustende Jager om dan over de Hooge Heide aan de zuidkant van de Loonse en Drunense Duinen in oostelijke richting door en langs het bos naar Distelberg te lopen. Daar passeren we de boerderij (daterend van 1702) met de naam ‘De Reizende Man’, met op de voorgevel een schildering, waarop staat dat Napoleon in 1810 deze boerderij passeerde.
Aan de overzijde van de Loverense Brug over het riviertje de Zandleij komen we in de buurt van de grote recreatieplas ‘De IJzeren Man’. Eerst lopen we over een smal bospaadje langs het riviertje de Broekleij, en als we voorbij het Natuurbad van De IJzeren Man zijn, wandelen we Vught binnen.

Vught
Vanaf de rand van de bebouwde kom van Vught gaan we in noordelijke richting het bos in van het militair oefenterrein van de Vughtsche Heide. Over allerlei bospaden lopen we langs de lunetten (forten) van Vught, die nog door Koning Willem II zijn aangelegd als verdedigingsgordel. Op de middelste bevindt zich de Fusilladeplaats uit de Tweede Wereldoorlog. We passeren ook de stormbaan van de Lunettenkazerne.
Ten noorden van het Nationaal Monument Kamp Vught komen we bij een afwateringskanaal. Voordat we het graspad langs dit brede kanaal volgen, nemen we eerst een korte pauze op de kanaaloever. Daarna komt langzamerhand ’s-Hertogenbosch in zicht. Ter hoogte van het voormalige Fort Isabella verlaten we de kanaaloever, om over het bastion van Fort Isabella naar de hoofdingang van dit voormalige fort te lopen.

Den Bosch
Via een hoge fiets- en loopbrug steken we de randweg en een spoorlijn over, en dan wandelen we ’s-Hertogenbosch binnen. De route naar het centrum volgt de rivier de Dommel, die we over de rivieroever en over het Bastion Vught volgen.
Als we dan het centrum van Den Bosch in wandelen, lopen we recht op de gotische Sint-Janskathedraal af. De lucht was al behoorlijk dreigend geworden, en we hadden af en toe in de verte al onweer in de lucht gehoord. Op het moment dat we bij de kathedraal staan, begint het heel hard te waaien, en in een ommezien begint het heel hard te regenen. We rennen snel de kathedraal in om die te bezichtigen.
Hier en nu kunnen we ook de expositie over de ‘Lijkwade van Turijn’ bezichtigen, waarin we voorwerpen, foto’s, hologrammen en teksten bekijken, die uitleg geven over dit mysterieuze grafdoek.
In de kathedraal ontmoeten we toevalligerwijs Jan Kousemaker, de penningmeester van ons Nederlands Genootschap van Sint Jacob. Na even met elkaar gesproken te hebben, en de kerk te hebben bezichtigd, verlaten we de kathedraal om tenslotte door te lopen naar het NS-station.
Daar stappen we om kwart over zes in de trein, waarmee we met een overstap in Zwolle weer terug rijden naar Leeuwarden. Daar staat de bus al klaar, zodat we een directe aansluiting hebben op de bus naar Stiens.

Eerste deel van het Pelgrimspad afgerond
In deze wandelvijfdaagse hebben we totaal 123 kilometer gelopen, met een gemiddelde dagafstand van 25 kilometer. De route voerde ons van Gouda naar ’s-Hertogenbosch, met aangename overnachtingen in Groot-Ammers, Giessenburg, Zuilichem en Drunen.
De route van het Pelgrimspad staat beschreven in twee opeenvolgende routegidsen. De eerste gids beschrijft de route van Amsterdam naar ’s-Hertogenbosch. Die eerste helft van het Pelgrimspad hebben Durkje en ik nu met de etappe van vandaag volbracht. We kunnen terugzien op acht mooie wandelingen op het eerste deel van het Pelgrimspad, en we zien nu ook al met belangstelling uit naar onze ervaringen op de tweede helft van het Pelgrimspad, met uiteindelijk Visé als bestemming.