vrijdag 27 maart 2015

Met de dood voor ogen

Vrijdag 27 maart 2015
Bijna hersteld van de klap en de schrik


















Tuinverkeersslachtoffer
Drie weken geleden hoorde ik tegen het raam naast onze werkkamer een doffe klap. Doorgaans betekent dit dat een vliegende vogel tegen een raam botst. Vaak met grote vaart, vooral als het om vogels gaat die worden achtervolgd door een kat of een sperwer.
Als ik snel naar buiten ga, vind ik onder het raamkozijn inderdaad het tuinverkeersslachtoffer. Het is een merel; nog wel staand op beide poten, het kopje laag boven de grond, de ogen dof en slechts deels open, en met de staart steunend op de grond, en dit alles in een uiterst fragiel evenwicht.

Shock
De merel staat roerloos en versuft, is niet in staat om ook maar op enige wijze te bewegen, en verkeert duidelijk in een apathische shock-toestand.
Ik ga op enige afstand bij de merel zitten om te volgen hoe het nu verder gaat en om te voorkomen dat een voorbijkomende kat dankbaar gebruik gaat maken van deze gelegenheid van een al te gemakkelijke prooi.
Minuten gaan voorbij; heel langzaam komt het kopje steeds verder omhoog, en de merel begint warempel af en toe weer met de ogen te knipperen. Maar er komt geen beweging in de merel.
Van deze gelegenheid maak ik gebruik om van nabij enkele mooie foto's te maken van deze onfortuinlijke vogel.

Vechten en vluchten
Als het erop lijkt dat het met de merel weer de goede kant op gaat, laat ik de vogel even alleen, om terug te lopen naar de werkkamer, vanwaar ik het zicht op de vogel heb.
Maar, op het moment dat ik nog maar net in de werkkamer arriveer, zie ik verderop in de tuin een kat langzaam op de merel af lopen. Snel spoed ik mij weer naar buiten, en op het moment dat ik door de deuropening ren, is de kat al bij de merel.
Een combinatie van twee gelijktijdige acties betekenen de redding voor de merel. De kat schrikt van mijn sprong naar buiten, en de merel krijgt plotseling 'kracht naar kruis' en wordt gered door de vluchtreflex, door ruim een meter omhoog te vliegen en op de tuincontainer neer te fladderen.

Reddingsvlucht
Daar laat ik de merel weer alleen achter en ga weer naar binnen. Slecht enkele minuten later zie ik vanuit de werkkamer de kat weer met de kop achter de garagemuur vandaan komen. Hij sprint weer naar de merel, maar die heeft zich inmiddels verplaatst van de container naar de bovenzijde van een hoge conifeer, en is daarmee onbereikbaar voor de kat.
Veiligheidshalve ga ik toch nog maar even naar buiten om de kat weer weg te jagen. Op het moment dat ik buiten verschijn, vlucht de kat en vliegt de merel tegelijk weg, ver buiten het bereik van de kat.

Kopzorgendag
Weer ga ik naar binnen, en zie ongeveer tien minuten later de kat weer in de tuin verschijnen. Die constateert nu dat de vogel letterlijk is gevlogen, en verlaat rechtsomkeerd en onverrichterzake onze tuin; komt later ook niet meer terug.
Ik hoop en vermoed dat de merel, die de dood vandaag meer dan eens voor ogen heeft gezien, inmiddels weer voldoende is hersteld om de draad van het bijna verloren leven weer op te pakken. De dag van bovenstaand voorval zal de merel in elk geval een hersentje-schudding en een flinke portie letterlijke koppijn hebben opgeleverd.

Geen opmerkingen: