dinsdag 27 januari 2015

Stenden Samenscholingsdag 2015 op de Ameland en op Terschelling

Maandag 26 januari 2015

Micha de Winter is ook spreker tijdens de Samenscholingsdag 2015 van Stenden
















Op de Ameland naar Terschelling
Een lange rij bussen vol met medewerkers van Stenden Hogeschool vertrekt iets na 8.00 uur vanmorgen vanaf de Kenniscampus Leeuwarden naar de zeehaven van Harlingen. Ook vanuit onze hogeschoolvestigingen Emmen, Assen, Groningen en Meppel komen de bussen met collega's naar de haven, waar we inschepen op de Ameland, het voormalige passagiersschip dat vroeger de veerdienst tussen Holwerd en Ameland onderhield. Deze tot salonboot omgebouwde veerboot vaart ons in vier uren naar Terschelling, waar we vandaag een deel van onze jaarlijkse Samenscholingsdag zullen hebben.
Deze Samenscholingsdag staat in het teken van ontdekken en onderzoeken, belicht vanuit verschillende invalshoeken; als een soort ontdekkingsreis.

Fleur Deuling
Na het inchecken op de veerboot worden we bij de aanvang van het ochtendprogramma welkom geheten door de leden van ons College van Bestuur: Klaas-Wybo van der Hoek en Leendert Klaassen. Het dagprogramma in de boot staat onder leiding van collega Onno Sprey, en de goochelaar Bert Wijnholds toont af en toe zijn kunsten. Het dagprogramma zal voornamelijk in het teken staan van sprekers.
Eerste spreker is Fleur Deuling, afgestudeerd aan onze Opleiding tot leraar Basisonderwijs, die vertelt over haar onderzoek naar de effecten van realistisch rekenen op taalzwakke kinderen. Met dit onderzoek heeft ze de Onderwijs Top Talent Prijs 2013 gewonnen.

Micha de Winter
Tweede spreker is Micha de Winter, hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Hij vertelt over zijn onderzoek naar Burgerschapsontwikkeling, in het kader van een programma over de Vreedzame School, in een tijd van radicalisering, en over jongeren die zich vastklampen aan sterke idealen.
Micha de Winter:
  • De motor van de ontwikkeling van kinderen wordt gestart en blijft draaien als kinderen een toekomstperspectief hebben.
  • Zorg voor kinderparticipatie.
  • Elke generatie denkt dat het met de volgende generatie helemaal fout gaat.
  • Verbeter de wereld, en begin bij de opvoeding.
  • Opvoeden is meer dan reguleren van gedrag. Opvoeden gaat ook over het bieden van perspectief.
  • Kinderen moeten worden opgevoed en opgroeien in een rijke sociale omgeving.
  • Je moet met kinderen ook praten over zaken als (hun) Identiteit en (hun) Idealen.
Johan Braeckman
Derde spreker is Johan Braeckman, filosoof en hoogleraar Wijsbegeerte aan de Universiteit van Gent. Hij houdt ons de spiegel voor inzake onze eigen en andermans stellige overtuigingen, die vooral door eígen en andermans toedoen veelal zo stellig zijn geworden.
Johan Braeckman:
  • Intuïtie stuurt je vaak de verkeerde kant op.
  • Mensen doen voortdurend dingen die zij niet zouden moeten doen.
  • Ook ons eigen brein stuurt ons gemakkelijk de verkeerde kant op.
  • Mensen zijn te lichtgelovig.
  • Onze zintuigen bedriegen ons volledig.
  • Mensen overtuigen zichzelf van bepaalde dingen. Naarmate je slimmer bent, doe je dat ook slimmer. Maar je graaft daarmee voor jezelf de put waar je dan in valt. Je werkt jezelf steeds dieper in de nesten.
  • Mensen zijn niet zo goed in het herzien van de opinies die ze zelf hebben gecreëerd.
  • Wetenschap zoekt naar alle beschikbare kennis.
  • Een depressie zorgt voor een zeker realisme
Nandini Alinier
Na de koffiepauze is het de beurt aan Nandini Alinier, onze college die recent is benoemd tot Academic Dean van onze hogeschoolvestiging in Doha, de hoofdstad van Qatar. Ze opent haar presentatie met de voor velen verrassende ontdekking dat het eiland Mauritius, waar ze is geboren en getogen, nagenoeg dezelfde vlag heeft als het eiland Terschelling, waar we vandaag naar toe gaan. Op zich is het wel een (historisch) onderzoekje waard om eens uit te zoeken waarom deze beide vlaggen nagenoeg gelijk zijn, aldus Nandini.
In haar presentatie gaat ze voornamelijk in op het verrichten van onderzoek op onze Qatarese hogeschoolsite, waar ongeveer 350 studenten studeren onder begeleiding van zo'n 40 medewerkers van Stenden Qatar. Nandini spreekt onder andere over wat er zoal wordt onderzocht, wie dat doen, met wie, waarom dit onderzoek plaatsvindt, en welke fondsen in Qatar beschikbaar zijn voor Reseach @ Stenden Qatar. Ze pleit ook voor een optimale afstemming van onderwijs, werkveld waarvoor wordt opgeleid, en onderzoek.

Martin Jurna
Voor de doorzetters onder ons is er dan nog een stevige en ook beeldrijke presentatie van Martin Jurna, werkzaam als Research Scientist bij Philips Research Personal Care & Wellness. Hij vertelt over zijn aandeel op het gebied van Research & Development, van de innovatie in de diagnostiek van de huid en van de daarop gewenste huidbehandeling. Zijn fundamenteel onderzoek op het gebied van contrastmicroscopie binnen de sector Life Sciences draagt bij aan kennis over bijvoorbeeld huid en haar. Een mooi voorbeeld van 'Research to Meaningful Innovation'.

Maritiem Instituut Willem Barentsz
Na deze vier uren durende vaartocht vanuit Harlingen legt de veerboot aan in de haven van Terschelling. Daar gaan de ruim 400 deelnemers van deze Samenscholingsdag in groepen uiteen, om in subgroepen een middagprogramma te doorlopen. Uit het programma-aanbod van Siksematsie, Gúzjen, Gatsjefetieltsje en Ombrôele heb ik gekozen voor 'Gúzjen', met een focus op natuur, landschap en klimaat.
Na een lunch wandelen we naar de Zeevaartschool Willem Barentsz, de eilandvestiging van onze collega-NHL Hogeschool. Daar krijgen we een korte presentatie van adjunct-directeur Marco Krijnen over het hoger zeevaartonderwijs dat hier wordt aangeboden.

Stenden-lectoren Albert Postma en Hans Revier
Daarna wandelen we naar De Kraak, waar we als subgroep een presentatie krijgen van onze Stenden-lector Albert Postma. In zijn speech 'Blik op de toekomst' gaat hij in op Scenarioplanning (Foresight) in onze tijd, die steeds complexer is geworden, hyperconnected, over trends en tegentrends, met plotselinge ontwikkelingen die alles zomaar op de kop kunnen zetten, en waar grote en kleine plannen soms ook helemaal niet eens doorgaan. In die context is Scenarioplanning - met daarin alle onzekerheden als uitgangspunt - een goed instrument om zo goed mogelijk te zijn voorbereid op alle ingeschatte scenario's.
De tweede presentatie krijgen we (in het Zee-Aquarium) van onze Stenden-lector Hans Revier. In zijn inleiding 'Het geheim van de Wadden' gaat hij in op de waarde van de Wadden, en vertelt hij over de veranderingen in het ecosysteem van de Wadden. Hans zijn onderzoek gaat onder andere in op wat de mensen doen die het Waddengebied bezoeken, en wat dat bezoek dan met hen doet, wat dat voor die bezoekers daarna betekent. Zo blijkt uit onderzoek bijvoorbeeld dat natuurexcursies in het Waddengebied (bijvoorbeeld wadlopen) een belangrijk middel zijn om de beleefde aantrekkelijkheid van het Waddengebied te bevorderen.

Terug naar de vaste wal
Aan het eind van de middag schepen we allemaal weer in in de Ameland, om van Terschelling in vier uren weer terug te varen naar Harlingen, op de vaste wal. Tijdens onze vaartocht worden de nominaties bekend gemaakt voor de Stenden Scriptie Award 2015, waarbij de genomineerden in korte filmimpressies vertellen wat de inhoud en de relevantie is van hun genomineerd afstudeeronderzoek.
Aan boord wordt een buffet geserveerd, er is volop tijd om elkaar als Stenden-collega's te ontmoeten, en tussen de bedrijven door is er nog een goochelact en klinkt vanaf het podium live muziek.
Als we in Harlingen weer aan vaste wal komen, staan alle bussen op de havenkade klaar om ons allen weer terug te brengen naar onze hogeschoollocaties in Emmen, Assen, Meppel, Groningen en Leeuwarden. De laatsten zullen waarschijnlijk zo rond 23.00 uur thuiskomen, evenals alle collega's na een bijzonder gevarieerde Samenscholingsdag.

Geen opmerkingen: