maandag 19 januari 2015

HoS-Toernee bij de School of Education in Emmen

Maandag 19 januari 2015
Een weloverwogen samenstel van driehoeken


















Heads of School
Vandaag zijn we van het stafbureau Quality Assurance van Stenden Hogeschool weer begonnen met onze jaarlijkse 'Quality Tour' langs alle Schools van Stenden Hogeschool. We noemen dat de 'HoS-Toernee' omdat we elk kalenderjaar aanvangen met een tour langs alle Heads of School (HoS) van Stenden.
Het hele jaar door bezoeken we de Heads of School en de Academic Deans ook regelmatig om allerlei lopende kwaliteitszorgtrajecten te monitoren en daarop te adviseren, maar eenmaal per jaar gaan we met zijn tweeën vanuit Quality Assurance langs alle Heads of School om per School van alle opleidingen alle kwaliteitstrajecten in grote lijnen met elkaar te bespreken.
Dit jaar en dan nu vandaag beginnen we de HoS-Toernee bij het Management Team van de School of Education, dat vandaag werkzaam is in de hogeschoolvestiging van de Opleiding tot leraar Basisonderwijs in Assen.

Quality Assurance
Tijdens dit jaargesprek spreken we bijvoorbeeld over de resultaten van onze HoS-toernee van vorig jaar, en over allerlei zaken die te maken hebben met de kwaliteitszorg van ons onderwijs, zoals verbetercycli, interne audits, visitaties en accreditaties. Ook de actuele en de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied komen aan de orde.
Daarnaast bespreken we allerlei ins en outs die te maken hebben met de kwaliteitszorg van alle onderzoekseenheden binnen de betreffende School van onze hogeschool. Ook kijken we terug op het nabije verleden en blikken we vooruit op de bekend zijnde toekomstplannen.
Behalve alle graadverlenende opleidingen (op Associate degree-, Bachelor- en Master-niveau) bieden alle Schools ook nog meer bijzondere opleidingstrajecten aan, zoals bijvoorbeeld voor het Diploma-Christelijk Basisonderwijs (DCBO). Ook dergelijke non degree-trajecten passeren vandaag de revue.

Driehoeken: 3 zijden & 3 hoeken
Tenslotte komen nog enkele andere lopende zaken aan de orde op het gebied van de organisatie van onze kwaliteitszorgsystemen, en tenslotte sluiten we af met een inventarisatie van de wensen die binnen deze School van Stenden leven met betrekking tot de doorontwikkeling van de kwaliteit van onze organisatie (1), van ons onderwijs (2) en van ons onderzoek (3).
Bij die drie aspecten moet ik even denken aan het werkstuk dat ik vanmorgen bij binnenkomst zag hangen in de ontvangsthal van Stenden Hogeschool te Assen. Het werkstuk (waarschijnlijk van een groep studenten) toont een groot aantal driehoeken, in allerlei kleuren en uitvoeringen, en in alle verscheidenheid toch op weloverwogen wijze ten opzichte van elkaar gerangschikt tot ook weer een grotere driehoek. Het zou symbool kunnen staan voor het complexe, maar weloverwogen samengevoegde stelsel van de kwaliteitszorg van de organisatie, het onderwijs en het onderzoek van een hogeschool zoals Stenden Hogeschool.

Geen opmerkingen: