vrijdag 7 november 2014

Marijke Rijpma exposeert in Stenden Hogeschool

Vrijdag 7 november 2014
Schilderij van Marijke Rijpma in de Stenden Art Galery




















Schilderijententoonstelling
Tot en met 21 januari 2015 exposeert Marijke Rijpma in de Stenden Art Gallery van Stenden Hogeschool te Leeuwarden.
Deze publiek toegankelijke expositieruimte bevindt zich op de begane grond achter het Auditorium van ons Leeuwarder hogeschoolgebouw aan de Rengerslaan.
Stenden Hogeschool organiseert deze expositie in samenwerking met het Leeuwarder Kunstbureau Art Connection.

Achtergrond
Totdat Marijke Rijpma ging schilderen, stond haar leven ook al in het teken van creativiteit, zowel in haar werk, als in de persoonlijke sfeer. Rijpma: "Op mijn 38e kon ik de kriebel niet meer tegenhouden en ben ik fulltime aan de slag gegaan om mijn gevoelens en gedachten met verf en kwast te ordenen en te uiten."
Aangezien ze is opgegroeid op het platteland, neemt de natuur in haar werk een grote plaats in. Marijke: "Bovendien ben ik sociaal en maatschappelijk geïnteresseerd. Hierdoor schilder ik mensen, om mijn visie te uiten; soms met een grapje."
Voor Marijke zijn dieren even uniek als de mens; zijn die onlosmakelijk verbonden met onze leefwereld. Hun gedrag is puur en open, er is geen sprake van een facade. Marijke Rijpma: "Ik probeer die schoonheid, de vrijheid en de emotie te treffen; in olieverf, op paneel of op doek; een geweldige uitdaging."

Kansarm/Kansrijk
Het thema van de huidige expositie van Marijke Rijpma in de Stenden Art Galery is: 'Kansarm/Kansrijk'.
Marijke Rijpma vertelt hierover:
"Schilderen is mijn passie en beroep.
Ik kan mijn emoties geheel kwijt in het maken van schilderijen.
Vooral de mens is een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Het verschil tussen de mensen,
en tussen kansen die de verschillende mensen in het leven krijgen,
boeit mij zeer;
kansen, die mensen hier - en zeker studenten - krijgen,
tegenover het soms kansloze leven van mensen in andere landen.
Met deze expositie probeer ik duidelijk te maken dat deze kans niet iedereen is gegeven."

Uitgangspunt
Schilderen bleek voor Marijke Rijpma een deur te zijn naar haar zicht op de wereld. Al schilderend ontdekte ze dat het schilderen van mensen, dieren en de natuur haar manier is om te laten zien wat de mensen en de dieren voor haar betekenen. In de tien jaar dat ze nu fulltime schildert, heeft ze zich in eerste instantie op mensen gericht. Grote mensen, kleine mensen; mensen in al hun kwetsbaarheid en kracht.
Marijke probeert met haar werk mensen tot denken aan te zetten. Ze schildert onderwerpen die ze belangrijk vindt om met mensen te delen. Overdreven op grote doeken geschilderd, probeert Marijke de beschouwers van haar schilderijen hier bewust van te laten worden.
Een mooi voorbeeld hiervan in de Stenden Art Galery is het grootste schilderij, met daarop de afbeelding van een kind, geschilderd op de achtergrond van een krantenpagina, vol met berichten over een tekort aan artsen, over een meetsysteem, over de beurs, en over winstdeling.

En dat kind?
Het heeft het gezicht stevig tegen het gaas gedrukt.
Dichter kan dit kind niet bij je komen.
Wat wil het kind je duidelijk maken?
Wat vraag het van je?

Geen opmerkingen: