vrijdag 26 september 2014

Ik ben op weg gegaan

Vrijdag 26 september 2014
Cover van de bundel pelgrimspoëzie

Camino de Santiago
Als zij mij vragen zou
wat ik het mooiste vond
dan zou ik antwoorden:
de weg die we samen liepen.
En of dit nu liefde heet?
Misschien wel,
maar niets is sterker dan
de stilte van de sterren.
(Thomas Rubico)

Pelgrimspoëzie
Het Vlaams Compostelagenootschap is de Belgische zusterorganisatie van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob. Beide zijn verenigingen waar (toekomstige) pelgrims bij andere pelgrims terecht kunnen voor de praktische en inhoudelijke voorbereiding van hun pelgrimstocht naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela.
Het Vlaams Compostelagenootschap gaf in het jaar 2012 een pelgrimspoëziebundel uit, met als titel 'Ik ben op weg gegaan'.

Poëzie is adem voor de ziel
Deze gedichtenbundel vertrok vanuit de pelgrimservaring. Voor deze poëziebundel werden 80 favoriete gedichten geselecteerd uit een groot aantal gedichten die leden van het Vlaamse en het Nederlandse pelgrimsgenootschap uit Vlaanderen, Nederland en uit Zuid-Afrika inzonden over de thema’s 'pelgrimeren' en 'de weg'. Daarbij was eigen dichtwerk van pelgrims, en ook poëzie van (niet) bekende dichters.
Een grote variatie aan auteurs en van allerlei aspecten van een pelgrimstocht komen in dit boek aan bod.
Hugo Visser - de voorzitter van de Leescommissie, die de selectie maakte - schrijft in zijn inleiding in deze dichtbundel:
  • Laat een gedicht telkens even bezinken, als het kan.
  • Gebruik de teksten als 'vitaminen', dus niet te veel ineens.
  • Af en toe een gedicht doornemen, kan deugddoend, verrijkend en rustgevend zijn.
  • Poëzie geeft alleszins diepgang, reflectie en richting.
  • Poëzie is adem voor de ziel, leeftocht voor onderweg ...
Woorden van de weg
Enkele citaten - met 'woorden van de weg' - uit deze bonte verzameling pelgrimsgedichten:
  • de camino blijft roepen (Herman Jansen)
  • ik schaar me in een lange rij van schrijders over grenzen (Thomas Rubico)
  • Geluk en genade volgen mij (Psalm 23)
  • Pelgrim zijn is leven zonder zekerheden (Manu Verhulst)
  • Laten wij ons houden bij de plaats waar we zijn. Er is schoonheid genoeg in hier zijn en niet ergens anders (Fernando Pessoa, in de vertaling van August Willemsem)
  • Ga op weg! Je hoofd weet niet waar je voeten je hart brengen. Ga! God gaat allang met je mee (auteur onbekend)
  • Onderweg leer je vergeten. Haast u, uiterst langzaam, want het einddoel is bekend (Willem Vermandere)
  • niet teveel omzien, en niet te veel ook vooruit (auteur onbekend)
  • je mag groeien in wie je bent, met de gaven die God je gegeven heeft (auteur onbekend)
  • De keuze is dus niet de weg, want die koos jou. De keuze is de wijze hoe die weg te gaan (Hans Stolp)
  • "Deel lief en leed, ga door zonder versagen" (Tijs Dorenbosch)
  • Beminde ik ooit zo diep, zo van alles ontbonden? (Herman Andriessen)
Goede God
Wijs mij de weg
naar stilte in mijn hoofd
en rust in mijn lijf.
Geef licht op mijn pad,
naar vrede in mijn hart
en liefde in mijn ziel.
(Aalt van de Glind)
 

Geen opmerkingen: