donderdag 7 augustus 2014

Van Le Puy-en-Velay naar Santiago de Compostela
Camino del Norte > Irún – Santiago de Compostela

Van Lezama naar Bilbao
Zaterdag 12 juli 2014 – 13,3 km.
Dag 7: 131,1 – 144,4 km

Aankomst in Bilbao, met zicht op het Guggenheim Museum in de stad

Klimmen en dalen
Om 8.00 uur verlaten Durkje en ik de camping in Castro-Urdiales en rijden we met de auto naar Lezama, waar we tegen 9.00 uur onze wandeldag aanvangen. Een korte wandeldag vandaag, want we hoeven maar 13,3 kilometer te lopen van Lezama naar Bilbao. De wandelgids geeft aan dat je met zo’n korte wandeling in elk geval de tijd krijgt om ook de stad te bekijken; denk daarbij bijvoorbeeld aan de kathedraal en aan het bijzondere Guggenheim Museum, dat we met Pieter tijdens onze zomervakantie in Noord-Spanje in 2007 al eens bezochten.
De wandelgids geeft vier uren wandelen als richttijd aan, en toont op de hoogtegrafiek dat we vanuit het op 100 meter hoogte liggende Lezama eerst naar 400 meter hoogte moeten klimmen, om daarna naar en in Bilbao tot bijna zeeniveau af te dalen.

Lezama en Zamudio
Ter hoogte van de kerk wandelen we Lezama uit.
Dan lopen we langs de N637 in de richting van Zamudio.
Vlak vóór Zamudio buigen we over het bedrijventerrein Torrelarragoiti af naar links, om daarna door een bosstrook naar een autosnelweg te lopen. Naast de bosstrook is een weiland, waar enkele ezels schuilen voor de lichte regen, die wij trotseren.
Als we onder de autosnelweg door zijn gelopen, volgt een flinke klim over de flanken van de berg Ganguren, eerst over een steentjespad.
Af en toe komen vliegtuigen - eerst rechts en verderop ook achter ons - aanvliegen. Die hebben de landing ingezet om spoedig te landen op het vliegveld van Bilbao, dat iets westelijker ligt.

Monte Avril
Over een afstand van bijna vijf kilometer klimmen we voortdurend, van 100 meter naar 400 meter hoogte, totdat we op de top van de Monte Avril zijn. Vanaf dit hoge punt hebben we een mooie uitzicht in zuidwestelijke richting. We lopen over een asfaltweg net onder de top van de berg, als de gele camino-pijlen ons rechtsaf door het struikgewas naar de top leiden. Een Spanjaard die verderop over de asfaltweg komt aanlopen, roept dat de camino over deze asfaltweg verder gaat, maar wij kiezen ervoor om toch de wegwijzers van de camino te volgen, die naar de top wijzen. Het smalle bergpad is bij tijd en wijle nagenoeg geheel overwoekerd met varens. De planten zijn nat van de regen, en omdat we hier en daar tot borsthoogte tussen de natte varens door moeten lopen, worden we meer nat van de planten dan van de regen, die inmiddels trouwens al is gestopt.
Het smalle bergpad komt uit bij een grote picknickplaats bij een ander asfaltweggetje nabij de parkeerplaats, vanwaar enkele Spanjaarden in groepjes via de verharde weg de Monte Avril op wandelen.

Uitzicht op Bilbao
Als we de afdaling van de Monte Avril naar Bilbao inzetten, begint op het wegdek en in de bermen de geglazuurde tegel-bewegwijzering met de gele Jacobsschelp op de ons welbekende blauwe ondergrond. We volgen de rest van de route vandaag vooral deze wegwijzers van de camino, óók door de stad Bilbao heen.
Tijdens de afdaling komen de moderne buitenwijken van Bilbao in zicht.
Een eind verderop kunnen we ook de oudere delen van de stad Bilbao zien.
En als je goed kijkt, zie je aan de rivieroever - bij de brug met de rode delen - ook het Guggenheim Museum staan.

Koffie met tapas
Vlak voordat we de eerste buitenwijk van Bilbao betreden, komen we langs een bijzonder straatje. Het is afgesloten met een hek, zodat alleen bewoners er in kunnen komen, en het lijkt op een Brits straatje.
In deze buitenwijk nemen we een rustpauze in het eerste buurtcafé dat we passeren. De cafébar is rijkelijk gevuld met allerlei soorten tapas. We zoeken twee voedzame porties uit, bestellen er ook Café Americano bij, en dan smullen we van al dat lekkers, en genieten we van onze eerste pauze, alvorens we de stad Bilbao zullen doorkruisen.

Trouwen in de mooie Begoñabasiliek
Even later wandelen we het oude Bilbao binnen ter hoogte van de mooie 16e eeuwse Begoñabasiliek, één van de mooiste kerken van Bilbao.
Bij de toegangsportaal ontmoeten we de drie jongens, die nu eens vóór ons en dan weer achter ons ook het traject van Lezama naar Bilbao hebben gelopen, en in het voorportaal van de basiliek ontmoeten we het Noorse echtpaar, dat we in de afgelopen dagen enkele malen hebben ontmoet. Zij wandelen alleen morgen nog een dag, en daarna reizen ze naar Nederland om in Vlissingen nog een week bij een tante te logeren, alvorens ze weer naar Noorwegen terugkeren.
Wij bezichtigen de prachtige basiliek, met het rijk versierde koor van de kerk.
Het orgel begint te spelen, daarbij een zangeres begeleidend, die nog even haar stem oefent alvorens ze straks zal zingen voor het bruidspaar, dat hier straks zal binnentreden om hier vanmiddag in het huwelijk te treden.
Als we buiten komen, moeten we op het pleintje aan de voet van het toegangsportaal tussen de bruiloftsgasten door lopen, die staan te wachten op de komst van de bruid en bruidegom.

Virgen de Begoña
Vanaf het kerkplein zetten we de daling in, de binnenstad van Bilbao in. We lopen over een lange opeenvolging van heel veel stenen traptreden, langs de eeuwenoude keien-straat ‘Virgen de Begoña’.
We komen aan de voet van deze stenen trappen op een gezellig pleintje, dat de overgang vormt naar de drukke winkelstraten achter dit plein.
We lopen door deze winkelstraten door de stad.
Bij de ingang van een alternatief winkeltje zien we een bijzonder beeldje van Santiago (Sint Jacob) staan.

Sightseeing Bilbao
We doorkruisen de oude binnenstad, steken de brede spoorbanen van Bilbao over, komen door enkele obscure straatjes met veel tattoo-shops, kleine winkeltjes en allerlei soorten bars en café’s, onderwijl steeds de camino-tegels in het wegdek en de camino-pijlen op allerlei plaatsen volgend.
Als we door de veel bredere uitvalswegen van Bilbao komen, begint het steeds harder te regenen. Met de paraplu lopend, komen we uiteindelijk aan de rand van Bilbao, waar we onder de autosnelweg A8 doorlopen, waarna we een café binnen gaan om te vragen of ze daar voor ons een taxi willen bellen.

De stad uit
Een bereidwillige cafégast belt voor ons een bevriende taxichauffeur, en vijf minuten later worden we met de taxi door de stad gereden, langs het Guggenheim Museum de stad Bilbao uit, langs het vliegveld, naar uiteindelijk Lezama, waar we vanochtend onze auto parkeerden.
We rijden terug van Lezama naar Castro-Urdiales, waar we eerst boodschappen halen, en tegelijk bij een groot filiaal van Eroski ook de meeste spullen kopen, ter vervanging van hetgeen afgelopen donderdag in Gernika uit onze caravan is gestolen. Zo kopen we hier bijvoorbeeld een scheerapparaaat, en kan ik me na enkele dagen weer scheren.
In de afgelopen dagen hebben we er meerdere malen noodgedwongen bij stilgestaan hoe essentieel een aantal ons ontstolen gebruiksvoorwerpen zijn, zoals bijvoorbeeld ook een kam, een zeepbakje, een schaar, een reiswekker, een tandenborstel en shampoo. Tientallen van dergelijke zaken zijn allemaal gestolen; voortdurend word je bij het ontberen van die basale zaken er bij bepaald hoe belangrijk die stuk voor stuk toch ogenschijnlijk onbelangrijke gebruikszaken zijn. Volgens ons hebben we de meest essentiële zaken nu weer aangeschaft, dus we kunnen met ingang van vandaag weer zonder deze zorgjes de komende dagen in.

Ontspanning na inspanning
Morgen hopen we te genieten van een zondagse rustdag, en daarna gaan we maandag weer op voor de volgende serie van zes wandeldagen.
Naarmate de uren vandaag verstrijken, wordt het weer steeds mooier. Vanaf halverwege de middag schijnt de zon volop, bij een temperatuur van zo’n 25 graden Celsius. Mooi vakantieweer!
Maar eerst even onder de douche, lekker uitrusten bij de caravan, en ’s avonds een heerlijke warme maaltijd buiten bij de caravan, op onze hooggelegen kampeerplaats, met een schitterend panoramisch uitzicht over de helderblauwe Cantabrische Zee.