donderdag 16 januari 2014

Bert Magermans exposeert in Stiens

Dinsdag 14 januari 2014

Detail van een architectuurfoto van Bert Magermans

















Affiniteit met fotografie 
Tot eind maart 2014 is in de Openbare Bibliotheek van Stiens een expositie te bezichtigen van foto's van Bert Magermans (57 jaar).
Vanaf zijn 16e jaar is Magermans bezig met fotografie; in het begin nog met een pocket camera en zonder pretenties. Vanaf zijn 24e jaar heeft Bert tien jaar bij een fotograaf gewerkt.
Bert Magermans: "Ik ben er begonnen in de doka, alles zwart wit, het echte handwerk, dagelijks heel veel afdrukken gemaakt. Gelukkig kwamen er ook professionals foto’s om bij ons te laten afdrukken. Dat heeft er bij mij destijds voor gezorgd dat ik heb geleerd hoe een zwart-wit foto technisch goed moet zijn. Aansluitend heb ik een aantal jaren in de winkel van de fotograaf gestaan. Dat was een mooie tijd!"

Pelgrimage met fotografie
Tijdens zijn werk bij deze fotograaf heeft Bert Magermans een juridische HBO-opleiding afgerond en in die sector werk gevonden. De fotografie raakte in die tijd op de achtergrond. Kinderen en werk eisten de aandacht op en maakten dat hij een tijd lang uitsluitend nog familiefoto's maakte.
Bert Magermans vertelt over zijn pelgrimage: "In het jaar 2004 - tijdens mijn wandeling naar Santiago de Compostela - heb ik de fotografie weer opgepakt. Ik vind het mooi om mensen, architectuur, landschappen en af en toe macrofoto's te maken.” 

Vier fotothema's 
Bert Magermans is lid van de Fotoclub Leeuwarden: “Bij deze fotoclub hoop ik naast gezelligheid ook beter te leren kijken naar dingen die ik zie en die ik wil fotograferen.” 
Hij exposeert momenteel 12 foto’s op formaat 50 x 70 cm. Het gaat om nachtfotografie, foto’s van de Tweede Maasvlakte, architectuurfoto's; en zes foto’s van 40 x 50 cm met daarop mensen uit Vietnam.

Geen opmerkingen: