maandag 12 augustus 2013

Pelgrimeren van Nasbinals naar Saint-Chély-d’Aubrac

GR65 van Le Puy-en-Velay naar Montréal-du-Gers

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Le Puy
Vrijdag 19 juli 2013 – 17 km.
Dag 6: 120 – 137 km.

Bij de Buron-hut op een bergweide van de bergen van de Aubrac

Nasbinals en Le Coustat
Onze zesde dagtocht begint vandaag in Nasbinals. Durkje en ik gaan vandaag de zesde etappe van de Via Podiensis lopen; van Nasbinals naar Saint-Chély-d’Aubrac, over een afstand van 17 kilometer. Het thema van deze etappe is volgens onze wandelgids: ‘Over de pas van Aubrac’.
Om 7.40 uur rijden we met onze auto en caravan van de camping van Nasbinals, om de auto zo’n halve kilometer verderop te parkeren, nabij de plaats waar we vandaag onze wandelroute van de Via Podiensis vervolgen.
We lopen naar het eind van de bebouwde kom van Nasbinals, om bij het naastgelegen gehucht Le Coustat de D987 te verlaten.

Chambouliès en Pascalet
Onderweg naar de stenen brug over de beek de Chambouliès passeren we een herdenkingsmonument voor een pelgrim die hier in 2011 op 58-jarige leeftijd overleed.
We klimmen naar een open weidegebied in de bergen van de Aubrac, waar de koeien van het Aubrac-ras rustig liggen te grazen of te herkauwen. Evenals tijdens de voorgaande dagen zien we ook hier en nu stieren, koeien en hun kalveren gezamenlijk op de bergweiden.
Het is waarlijk prachtig om hier de bergen van de Aubrac te beklimmen en door de uitgestrekte weiden van dit Franse gebergte te wandelen. Het weer werkt ook fantastisch mee, want de hele dag schijnt de zon volop en waait er een verfrissende zomerbries.
De eerste berghut die we passeren, is de Pascalet.

Hoogste punt van de Via Podiensis
De tweede berghut die we voorbij komen, heet volgens onze wandelgids Ginetouse-Bas; op onze wandelkaart staat hij genoemd als de Buron-hut.
We zijn nu tot op de grootste hoogte van de Via Podiensis geklommen tot vóór de Pyreneeën, namelijk tot op een hoogte van 1.368 meter. Hier loopt ook de grens tussen de Franse departementen Lozère en Aveyron. Vanaf dit punt zullen we vandaag per saldo nog zo’n 560 meter dalen in ruim 2,5 uur wandeltijd, dus dat is een behoorlijke afdaling.

Via de Grande Draille naar Aubrac
We zetten de daling in - door de bergweiden en langs een klein bosperceel – via de Grande Draille naar de plaats Aubrac. Al geruime tijd voordat we dit dorp binnenwandelen, zien we de karakteristieke kloosterkerk en de Tour des Anglais van Aubrac beneden ons liggen.
In Aubrac bezoeken we de uit het jaar 1198 daterende romaanse kloosterkerk Notre-Dame-des-Pauvres. Een meterslang eigentijds schilderij met allerlei pelgrimagevoorstellingen hangt achter in deze kloosterkerk.
We hebben inmiddels twee uren gewandeld, dus we kiezen ervoor om op het terras van een plaatselijk hotel koffie te drinken. Aubrac is een toeristische trekpleister, en je ziet dat de drukte van het toerisme zo rond 10.30 uur al aardig op gang begint te komen.

Belvezet en Del Sail
Voorbij Aubrac gaan we verder met onze afdaling. Eerst over asfalt, maar al spoedig over steenachtige wandelpaden door open veld en langs beboste berghellingen. We passeren onderweg twee volwassenen met twee kinderen, die met twee volbepakte ezels hier over de bergpaden trekken.
Over af en toe steile rotsachtige paden dalen we naar het gehucht Belvezet.
Ook daarna gaat het rotsachtige pad onveranderd steil en ruig verder. Eerst steken we de beek de Aude over, en dan komen we langs de voormalige boerderij Del Sail.
Bij deze boerderij lopen we over een rotsachtig bospad tussen twee muurtjes van zwaar bemoste rotsstenen door.

Saint-Chély-d’Aubrac
Uiteindelijk komen we uit bij de bebouwde kom van de plaats van onze bestemming voor vandaag: Saint-Chély-d’Aubrac. Dit is een prachtig dorp in dit berggebied. Op verschillende etages vind je de bebouwing van woonhuizen, winkels, horeca en andere bouwwerken. We bezoeken de openstaande dorpskerk. Op straat worden we door een Frans jongetje aangesproken met de vraag of wij pelgrims zijn die het pelgrimspad van Sint Jacobus bewandelen. We vertellen het geïnteresseerde gezin - waar hij deel van uitmaakt - welke pelgrimstocht wij al hebben gemaakt en welke we nu doen.
Bij de VVV krijgen we een plattegrond van het dorp, en een telefoonnummer van het plaatselijke taxibedrijf. Met een taxi rijden we naar onze auto en caravan in Nasbinals, waarna we met onze auto en caravan weer terugrijden naar Saint-Chély-d’Aubrac, waar we ons installeren op de gemeentelijke camping van het dorp. We staan hier op een prachtige camping in het dorp en genieten van het heerlijke zomerweer.