maandag 12 augustus 2013

Pelgrimeren van Le Puy-en-Velay naar Saint-Privat-d’Allier

GR65 van Le Puy-en-Velay naar Montréal-du-Gers

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Le Puy
Zondag 14 juli 2013 – 24 km.
Dag 1: 0 – 24 km.

Start van de Via Podiensis in Le Puy-en-Velay

Een nieuw doel
Nadat we in de afgelopen jaren het hele pelgrimspad van het Friese Sint-Jacobiparochie tot aan het Spaanse Santiago de Compostela hebben gelopen, kun je wel stellen dat we min of meer ‘verslaafd’ zijn geraakt aan het pelgrimeren. Dat nestelt zich in je hart, in je hoofd en zet je voeten in beweging. Nadat we afgelopen jaar onze grote pelgrimage hebben voltooid, vroegen velen ons wat nu ons volgende doel zou worden. Welnu, één van die doelen hopen we dit jaar te bereiken.

Montréal-du-Gers
We hebben de hele noord-zuid-pelgrimsroute al eens gelopen. Toen wij in 2011 de Franse pelgrimsplaats Montréal-du-Gers bereikten, was dat het eindpunt van de Franse pelgrimsroute GR654.
In Montréal-du-Gers komen twee Franse pelgrimsroutes samen. Vanuit het noorden komt vanuit Vezelay daar ‘onze’ GR654, en vanuit het westen komt daar ook de andere middeleeuwse pelgrimsroute vanuit Le Puy-en-Velay, de GR65. Vanuit Montréal-du-Gers gaan beide routes dan als GR65 samen verder naar Saint-Pied-de-Port, de Franse grensplaats, van waaruit je over de Pyreneeën de Frans-Spaanse grens oversteekt, over de camino richting Santiago de Compostela.

Start pelgrimstocht in Le Puy-en-Velay
Al sinds de Middeleeuwen gaan pelgrims vanuit Vezelay of vanuit Le Puy-en-Velay het pelgrimspad op naar Santiago de Compostela. Nu wij de route vanuit Vezelay al hebben gelopen, leek het Durkje en mij een goed idee om ook eens vanuit Le Puy-en-Velay naar Montréal-du-Gers te lopen. De wandelafstand tussen die twee pelgrimsplaatsen is 524 kilometer, en dat is voor ons precies in een zomervakantie van vier weken te doen, inclusief vooraf heen rijden van Stiens naar Le Puy-en-Velay en na afloop weer terug rijden van Montréal-du-Gers naar Stiens. We schatten in dat we zo’n 21 wandeldagen over deze afstand zullen doen.

Stempelstartpost Kathedraal Notre-Dame
Gisteren zijn we met de auto en caravan gearriveerd op de camping in Le Puy-en-Velay. Vanmorgen om 8.00 uur verlaten we de camping, om de auto nabij de camping te parkeren. Dan lopen we om de hoge vulkaanrots heen, waarop ver boven de stad de Kapel van Saint Michel torent, die we gisteren al hebben beklommen en bezocht.
Door de oude binnenstad lopen we naar de Kathedraal Notre-Dame van Le Puy-en-Velay, die we bezichtigen, en waar we in de sacristie van een non een start-stempel van de kathedraal in onze pelgrimspassen krijgen. Dan is daarmee onze nieuwe pelgrimstocht begonnen. Hier begint de ‘Via Podiensis’, de tocht van Le Puy-en-Velay via Montréal-du-Gers naar Saint-Jean-Pied-de Port. Het tweede deel hebben we dus al gelopen; het eerste deel gaan we nu lopen. Het thema van deze eerste dag-etappe is volgens onze wandelgids: ‘De vulkanen van de Velay’.

Jeu des boules-toernooi
Vanuit de hooggelegen kathedraal dalen we af naar het centrum van Le Puy-en-Velay. Op het plein tegenover het stadhuis is een groot jeu des boules-toernooi. Tientallen prijsbekers staan in de organisatietent. Op het plein spelen tientallen jeu des boules-spelers op wedstrijdvelden, ten overstaan van een lange en goedgevulde tribune.

Een vriendelijke, fietsende wegwijzer
Rechtsom het stadhuis volgen we de rood-witgestreepte bewegwijzering van de pelgrimsroute, maar al snel hebben we in de gaten dat deze route niet correspondeert met de routekaart die we bij ons hebben. Op de grens van Le Puy-en-Velay en Vals-Prés-le-Puy vragen we een jongeman op de fiets hoe wij weer op het pelgrimspad van Sint Jacobus kunnen komen.
Hij rijdt een eind voor ons uit en brengt ons zo bij een smal heuvelpad, dat ons naar de GR65 zal leiden. We beginnen aan een lange en steile klim, en na een inspannend traject komen we inderdaad uit op het veel hoger gelegen pelgrimspad. Hier zien we meerdere pelgrims vóór en achter ons lopen, en ook de bewegwijzering is vanaf hier prima. We zijn nu goed op weg.

La Roche en Saint-Christophe-sur-Dolaizon
We lopen hier over de hoogvlakte van het bergland van de Velay, dat is ontstaan door een groot aantal indertijd nog werkende vulkanen. Het eerste dorpje waar we na anderhalf uur door komen, is La Roche. Daarna lopen we over een berghelling langs de rand van de kloof, waar de beek La Roche doorheen stroomt. Dit is een prachtig stuk van deze dagroute.
We steken de beek La Roche over en komen dan in het dorp Saint-Christophe-sur-Dolaizon. De romaanse kerk kunnen we nu nog niet bezichtigen, vanwege de zondagochtendmis, maar nadat we een kop koffie hebben gedronken op het terras tegenover de kerk, kunnen we tussen de kerkgangers door de kerk wel in.

Tallode, Liac en Lic
Na onze koffiepauze lopen we via de dorpjes Tallode en Liac naar Lic. Op dit stuk lopen we samen op met twee Nederlandse studenten, die ook deze pelgrimstocht lopen, nadat ze in de afgelopen jaren al andere pelgrimsroutes hebben gelopen.
Voorbij Lic komen we weer op een hoogvlakte, tussen vruchtbare akkers van vulkanische aarde, waar als streekproduct van de Velay veel groene linzen worden verbouwd. Hier en daar – onder andere in Lic – kun je bij boerderijen langs de weg ook groene linzen kopen.

Ramourouscle
Vanaf een veldpad lopen we het dorp Ramourouscle binnen. Op één van de erven van een boerderij is het grote bende van afgedankte materialen, machines en auto’s. Een groep kippen scharrelt er wat tussendoor, zoekend naar voedsel.
Verderop passeren we bij een uit 1631 daterend stenen kruis een voormalig gemeenschapshuis, waar vroeger ongetrouwde vrouwen woonden, die de dorpelingen hielpen bij de opvoeding van hun kinderen en bij de verzorging van zieken.

Montbonnet
Voordat we het dorp Montbonnet binnen wandelen, passeren we de voormalige Sint-Jacobskapel, die later werd gewijd aan Sint Rochus.
In Montbonnet genieten we op het terras van Bar Saint Jacques tijdens onze tweede rustpauze van een heerlijk glas thee.
We lopen al enkele uren in de volle zon, bij een temperatuur van zo’n 26 graden Celsius. Tot aan Montbonnet en ook een behoorlijk eind voorbij Montbonnet moeten we voordurend klimmen, dus we drinken onderweg veel, en een glas hete thee onderweg is dan ook heerlijk verkwikkend.

Lac d’Oeuf en Le Chier
Gedurende de eerste vijf uren hebben we per saldo 1.206 minus 625 meter = 581 meter geklommen. Voorbij Montbonnet passeren we het voormalig vulkaanmeer Lac d’Oeuf, waarvan na vele eeuwen niet veel meer dan hoogveen resteert. Voorbij dit in het bos liggende meer zetten we de afdaling in, en dan dalen we in vijf kwartier wandeltijd zo’n 316 meter.
Tijdens die afdaling komen we door een dorpje, genaamd Le Chier.

Le Rouchoux en Piquemeule
Voorbij Le Chier zetten we een steile afdaling in, over een steenachtig bospad, dat ons naar de beek Le Rouchoux en naar de daarbij gelegen voormalige molen van Piquemeule voert.

Saint-Privat-d’Allier
Dan is het eindpunt in zicht. Over de D589 lopend, zien we vóór ons de hooggelegen kerk van Saint-Privat-d’Allier. Om 15.15 uur wandelen we dit dorp binnen.
Bij het dorpshotel nemen we plaats op het terras om hier te rusten en om wat te drinken. De serveerster bestelt voor ons een taxi, die ons een half uur later terug rijdt naar Le Puy-en-Velay. Daar stappen we in onze auto en dan rijden we in de auto met de caravan weer terug naar Saint-Privat-d’Allier, waar we een mooie kampeerplek vinden op de superkleine gemeentelijke camping van dit gezellige dorpje.
Hier op deze stille camping eindigt de eerste, inspannende, maar ook mooie zomerse wandeldag van onze pelgrimage 2013.