maandag 12 augustus 2013

Pelgrimeren van Espalion naar Golinhac

GR65 van Le Puy-en-Velay naar Montréal-du-Gers

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Le Puy
Maandag 22 juli 2013 – 28 km.
Dag 8: 159 – 187 km

Aankomst in de stad Estaing aan de rivier de Lot

Vertrek uit Espalion
Onze achtste dagtocht begint vandaag in Espalion. Durkje en ik gaan vandaag de achtste etappe van de Via Podiensis lopen; van Espalion naar Golinhac, over een afstand van 28 kilometer. Het thema van deze etappe is volgens onze wandelgids: ‘Prelaten en veldheren’.
Onze auto met caravan rijden we om 7.45 uur op het parkeerterrein naast onze camping van Espalion, waar we vannacht hebben overnacht. Dan wandelen we langs de rivier de Lot naar het centrum van Espalion, waar we vandaag onze wandelroute van de Via Podiensis vervolgen.
We lopen in Espalion langs de oude brug en langs de nieuwe brug over de rivier de Lot. Voorbij beide bruggen gaan we verder over een pad langs de Lot.

Bessuéjouls en Le Griffoul
Het eerste dorp waar we heen wandelen, is Bessuéjouls, waar de kerk Saint-Pierre staat; een romaanse kerk, die in opdracht van Provencaalse monniken werd gebouwd. Je kunt over een smalle stenen trap naar de Michaëlskapel in de kerktoren, waarin een oud stenen altaar staat, dat wordt beschouwd als één van de mooiste van Frankrijk uit deze bouwtijd.
In Bessuéjouls steken we een beekje over, en dan volgt een lange steile beklimming van de berghelling. Als we boven op de berg komen, hebben we een prachtig uitzicht over de vallei waarin de Lot stroomt.
We lopen door naar het gehucht Le Griffoul.

Van Beauregard via Trédou en Les Camps naar Verrières
Via een slingerende route dalen we af naar het kasteel van Beauregard.
Vanaf die locatie lopen we door naar Trédou. De kerk van dit gehucht is helaas gesloten.
Het volgende gehucht waar we doorheen komen, is Les Camps, waarin een mooi wegkruis staat.
En dan gaat het verder naar het oude dorp Verrières; een waarlijk schitterend pittoresk dorp, met prachtige oude huizen, een kapel en een oude stenen brug aan de andere zijde van het dorp.

Estaing
En dan is het moment gekomen dat we zo’n half uur later weer bij de rivier de Lot komen, bij de oude stenen gotische brug over de Lot naar het schitterende middeleeuwse Franse stadje Estaing. Het majestueuze kasteel van deze plaats bracht bekende Fransen voort, waaronder de voormalige Franse president Valérie Giscard d’Estaing.
Aan de overzijde van de brug ontmoeten we de beide Franse broers wederom, die we al meerdere keren op campings onderweg  hebben ontmoet. De één is naar Estaing gelopen; de ander is - in verband met zijn verstuikte enkel - met een taxi naar Estaing gereden. Morgen proberen ze samen weer verder te lopen.
Wij gaan het stadscentrum in en nemen een koffiepauze op een terras.
Daarna bezoeken we de kerk Saint-Fleuret, waarin we onder andere een beeld van Sint-Jacobus aantreffen op één van de altaren. Buiten de kerk staat een schitterend kruis uit de 15e eeuw, met daarop onder andere de gekruisigde Jezus, en aan de voet van het kruis Maria, Maria Magdalena en ook een pelgrim .

Van La Rouquette via Montegut en La Sensaguerie naar de top van Fonteilles
Na een stadswandeling steken we via de rivierbrug de Lot weer over, om dan langs de Lot naar La Rouquette te lopen. Via een zijdal van het beekje de Luzane gaan we met haarspeldbochten naar grote hoogte.
We komen langs het gehucht Montegut. Hier ontmoeten we ook het Belgische pelgrimsechtpaar uit Namen weer, dat we eerder vanmorgen al ontmoetten. Vanmorgen zagen we ook een echtpaar met een jongetje van ongeveer 10 jaar, en tijdens deze beklimming ontmoeten we een ander echtpaar met twee kinderen, die nòg jonger zijn. Oud en jong zijn vandaag bij deze hoge temperatuur – want het is erg warm vandaag - aan het pelgrimeren.
Alsmaar verder moeten we omhoog. Er lijkt geen eind aan te komen. Na elke bocht komt er weer een stijgend pad of stijgende weg. Totdat we voorbij La Sensaguerie arriveren in het gehucht Fonteilles. Dan zijn we toch echt op de top van de bergrug aangekomen. Hier pauzeren we enige tijd in de schaduw van enkele struiken, aan de kant van de weg. Even rusten, eten en drinken, om daarna weer verder te gaan.

Le Mas en Massip
Dalend en stijgend gaat het dan verder over asfalt en over bergpaden via de boerenhoeve Le Mas naar Massip, het laatste gehucht vóór onze bestemming Golinhac.
De afgelopen kilometers en ook de laatste anderhalve kilometer gaan over prachtige bospaden over de hellingen van de bergrug ten zuiden en ten westen van het rivierdal van de Lot.

Golinhac
Om 15.15 uur arriveren we in Golinhac. Op de camping van Golinhac bestellen we een taxi en tijdens de tien minuten wachttijd genieten we op het terras van een heerlijke kop thee.
Als de taxi arriveert, zien we in de auto dat de temperatuurmeter een buitentemperatuur van 34 graden Celsius aangeeft. Geen wonder dat we het vandaag als een zware wandeldag hebben ervaren, naast het vele stijgen en dalen.
De taxi rijdt ons naar de camping in Espalion, waar de temperatuurmeter nota bene 38 graden Celsius aangeeft.
We halen dan nog boodschappen in Espalion en rijden daarna met de auto en de caravan naar de camping van Conques, vanwaar we morgen weer van start gaan voor onze volgende wandeldag.