maandag 12 augustus 2013

Pelgrimeren van Condom naar Montréal-du-Gers

GR65 van Le Puy-en-Velay naar Montréal-du-Gers

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Le Puy
Woensdag 7 augustus 2013 – 17 km.
Dag 21: 507 – 524 km

Aankomst in Montréal-du-Gers na 21 dagen pelgrimeren op de Via Podiensis

De laatste etappe van de Via Podiensis
Onze 21e dagtocht begint vandaag in Condom. Durkje en ik gaan vandaag de 21e etappe van de Via Podiensis lopen; van Condom naar Montréal-du-Gers, over een afstand van 17 kilometer. Het thema van deze etappe is volgens onze wandelgids: ‘De hoofdstad van de Armagnac’.
Voor Durkje en mij is dit de laatste etappe van de Via Podiensis.
-         Vanaf 14 juli 2013 tot en met gisteren hebben we de eerste 20 etappes van de Via Podiensis gelopen.
-         In de periode van 14 tot en met 20 augustus 2011 èn van 16 tot en met 20 oktober 2011 hebben Durkje en ik de laatste 9 etappes van de Via Podiensis gelopen.
-         Voor vandaag resteert dan nog de tussenliggende etappe van Condom naar Montréal-du-Gers, en dan hebben we alle 773 kilometers van de Via Podiensis van het Franse Le Puy-en-Velay tot aan het Spaanse Roncesvalles gelopen.

Vertrek vanuit Condom
Omdat we vandaag maar 17 kilometer hoeven te lopen, starten we betrekkelijk laat. Om 8.00 uur verlaten we onze camping in La Romieu, om naar ons startpunt van vandaag in Condom te rijden.
Door het onweer en de regen van gisteravond en vannacht is het behoorlijk afgekoeld, zodat het vanmorgen bij vertrek 16 graden Celsius is. De temperatuur loopt vandaag tijdens onze wandeling op tot 25 graden Celsius. Het is vandaag bewolkt, met enkele zonnige perioden; mooie wolkenluchten en prima wandelweer.
Om 8.15 uur parkeren we onze auto op het parkeerterrein van Centre Salvandy in Condom, vanwaar we vandaag vertrekken.
Via de Pont des Carmes steken we de rivier de Baïse over, waarna we over een oude stadsdam langs de Baïse en langs de Jacobskerk gaan.

Via Le Gay en Vigneau een zijstap naar Larressingle
Voorbij de huizen van Le Gay gaan we door twee ondiepe dalen, en langs Vigneau naar een voormalig waterreservoir. Onderweg worden we bij enkele zijpaden erop gewezen dat we even van de route af kunnen wijken om naar het dorpje Larressingle te gaan.
Omdat we vandaag maar een betrekkelijk kort traject lopen, is het prima te doen om tijdelijk even van de etappe af te wijken, om de kleine doch bijzondere burcht van Larressingle te bezoeken. Dat is ook de enige plek waar we vandaag onderweg een kop koffie zouden kunnen drinken, dus een kleine zijstap van ongeveer totaal drie kilometer heen en weer is een aantrekkelijke optie.
Waar het glibberige wandelpad de D278 kruist, verlaten we het veldpad om over asfalt naar de hooggebouwde burcht van Larressingle te klimmen.
We lopen door de poort de oude burcht binnen. Het is er nog stil tegen 10.00 uur vanmorgen. In een burchtcafé zijn we vanmorgen de eerste gasten op het terras. Na deze koffiepauze bezoeken we de burchtkerk, waarin we een pelgrimsstempel in onze pelgrimspaspoorten kunnen zetten.

Pont d’Artigues over de Osse
Dan wandelen we weer heuvelafwaarts het beekdal in, waar we via de Pont d’Artigues de beek de Osse oversteken. Deze middeleeuwse romaanse brug behoorde vroeger tot het aartsbisdom van Santiago de Compostela, dat hem al in het jaar 1254 overdroeg aan de ridderorde van Santiago de Compostela. Meer dan 750 jaar later wandelen wij hier nog over deze degelijke stenen beekbrug.

Veerle van Engeland uit België in Frankrijk
Daarna volgt een kilometerslang traject over asfalt en over onverharde veldwegen. We lopen langs plaatsen zoals Beaumont, Routgès, Laserre-de-Haut en langs Château de Lasalle-Baqué. Al vóórdat we bij Beaumont zijn, ontmoeten we weer de Vlaamssprekende pelgrim Veerle, die wij gisteren onderweg al ontmoetten onder een pruimenboom. Gedrieën wandelen we verder naar Montréal-du-Gers. Deze bij Montpellier werkende kleuterjuf heeft vorig jaar gepelgrimeerd van Le Puy-en-Velay naar Cahors en gaat nu dit jaar verder van Cahors naar Saint-Jean-Pied-de-Port, of misschien - op ons welgemeend advies - ook nog wel over de Pyreneeën naar Roncesvalles.

Finish in Montréal-du-Gers
Na een lange en gezellige wandeling arriveren we al om 12.30 uur met zijn drieën bij de bebouwde kom van Montréal-du-Gers. Veerle maakt van ons beiden een foto bij het plaatsnaambord, omdat dit dorp voor ons het eind van onze pelgrimage 2013 betekent.
Dan wandelen we door het dorp naar het centrale marktplein, waar we afscheid van elkaar nemen. We bezoeken de kerk en halen tegenover de kerk bij een oude vrouw een pelgrimsstempel van Montréal-du-Gers, omdat de VVV nog gesloten is op dit moment van de dag. Zij heeft ook een eigen stempel met daarop de afbeelding van twee voetafdrukken, die ze er ook als haar persoonlijke noot bij stempelt in onze pelgrimspaspoorten. Een collectors item is dit stempel, zo vertelde een Fransman ons enkele dagen geleden al.
Daarmee is onze pelgrimage van dit jaar ten einde gekomen. Op één van de terrassen onder de arcades rond het marktplein drinken we een kop thee. Ondertussen belt de cafébaas voor ons een taxi, waarmee we ruim een kwartier later al terug rijden naar Condom.
In Condom halen we dan nog boodschappen en daarna rijden we met onze auto van Condom weer terug naar de camping in La Romieu.

De Via Podiensis
Onze pelgrimstocht van 2013 is hiermee ten einde gekomen. We hebben de 524 kilometers in 21 dagetappes gelopen, wat betekent dat we gemiddeld per dag een afstand van 25 kilometer hebben gelopen, met een grote spreiding van minimaal 15 kilometer tot maximaal 35 kilometer per dag. En elke dag een bijzondere ervaring!
Nu we zowel de ‘Via Vezelay’ als ook de ‘Via Podiensis’ hebben gelopen, kunnen we ze uit eigen ervaring vergelijken. De Via Podiensis is evenals de Via Vezelay een schitterend pelgrimspad, waarbij aangetekend dat de Via Podiensis een meer robuuste route is, door een veel ruiger landschap met grotere hoogten en diepten, en met meer verscheidenheid. De Via Podiensis is een aanrader voor een geoefende langeafstandswandelaar, die veel klimmen en dalen als een aantrekkelijke, sportieve uitdaging ziet.

Pieken op hoogte, temperatuur en ervaring
Wij hebben een groot gedeelte van deze route gelopen bij voor deze regio extreem hoge temperaturen. De Fransen hier spraken tegen ons over een langdurige hittegolf en lieten ook ons nagenoeg elke dag hun grote respect blijken voor al die pelgrims die ondanks de hoge dagtemperaturen toch doorzetten en etappe na etappe door dit mooie Franse land de Via Podiensis wandelden.
Ondanks deze hoge temperaturen zien Durkje en ik terug op een buitengewoon mooie pelgrimstocht over de Franse dreven van de Via Podiensis. Een bijzondere ervaring, die ons in positief opzicht nog lang bij zal blijven.