dinsdag 28 augustus 2012

Wiep met de Nederlandse pelgrims Jaap en Myrthe in Tardajos

Camino Santiago > Roncesvalles – Santiago de Compostela
Van Burgos naar Hornillos del Camino
Zaterdag 28 juli 2012 – 20 km.
Dag 131: 2783 – 2803 km

Rio Arlazón
Om 7.45 uur staan we op de oude stadsbrug over de rivier de Rio Arlanzón, die door Burgos stroomt. Vandaag gaan we onze 131e pelgrimsdag beginnen bij de kathedraal van Burgos. We gaan 20 kilometer wandelen van Burgos naar Hornillos del Camino. Het thema van deze wandeldag is volgens onze routegids: ‘Akkers, dorpjes en calzadas’. Van de akkers en dorpen is nu nog niets te bekennen (dat komt nog wel vandaag), maar de calzadas (geplaveide wegen) zijn hier in de stad ruimschoots aanwezig. Als we de brug over lopen, zien we vóór ons de hoog boven de stadsmuur uitstekende torens van de kathedraal.

Kathedraal van Burgos
Aan de overzijde van de rivierbrug lopen we door de stadspoort van de eeuwenoude stadsmuur. De prachtige kathedraal kunnen we dan in haar volle glorie aanschouwen in het nog vroege ochtendlicht. Het is halfbewolkt bij een temperatuur van 18 graden Celsius, dus prima wandelweer.
Het is nog stil op het kerkplein vóór èn naast de kathedraal. Slechts een enkele pelgrim wandelt hier rond. Rechts van ons zien we een bronzen beeld van een zittende pelgrim op een bankje. De pelgrim houdt een pelgrimsstaf met kalebas in zijn linkerhand.
Volgens het bord met daarop de openingstijden zou de kathedraal nu gesloten zijn. Maar als we langs de gevel lopen, zie ik een kleine deur van de kathedraal open staan. Durkje en ik gaan naar binnen. In de grote kapel links van het schip van de kerk is de ochtendmis. Bij de ingang staat een bordje met het verzoek tijdens de mis deze kerkzaal niet binnen te wandelen, hetgeen we uiteraard respecteren.

San Esteban en San Martín
Weer buiten gekomen, gaan we via de hoge trappen vóór de kathedraal naar boven. We wandelen in westelijke richting weg van de kathedraal, daarbij enthousiast uitgezwaaid door een man en een vrouw die achter het raam van de eetzaal van het hotel tegenover de kathedraal zitten te ontbijten. Het hartelijk begroeten van pelgrims onderweg is hier in Spanje meer regel dan uitzondering; zo ook hier.
Voorbij de kerk San Esteban wandelen we door de Calle Doña Jimena naar de westelijke stadspoort van Burgos: San Martín. Door deze poort verlaten we de oude binnenstad.

N120
Via de brug ‘Puente de los Malatos’ steken we de rivier Rio Arlanzón weer over. Daarna lopen we langs de N120 de stad uit. Daarbij passeren we ondertussen een groot standbeeld van een zittende pelgrim, compleet met wandelstaf en Jacobsschelp.

Villabilla de Burgos
We verlaten de N120 bij La Milanesa. Verderop gaat na de laatste bewoonde bebouwing de asfaltweg over in een onverhard, steenachtig breed pad. Dat pad leidt ons naar het dorpje Villabilla de Burgos. We passeren onderweg enkele pelgrims. Als we langs de noordrand om Villabilla de Burgos heen zijn gelopen, halen we weer een pelgrimsstel in. We horen dat ze Nederlands tegen elkaar spreken. Het zijn Jaap & Myrthe uit Amersfoort, die een week geleden in Saint-Jean-Pied-de-Port hun pelgrimstocht richting Santiago de Compostela zijn begonnen. Ze hebben gestudeerd aan de Universiteit van Maastricht en werken nu respectievelijk bij de HAN en bij Achmea. Er is meer dan voldoende stof om al wandelend met elkaar in gesprek te gaan, dus voordat we het weten zijn we met zijn vieren na ruim een uur vanaf Villabilla de Burgos al gearriveerd in het dorp Tardajos.

Tardajos
We drinken met zijn vieren een kop koffie op het terras van de plaatselijke tienda. Bijna alle pelgrims die hier passeren, komen wel even langs om hier iets te kopen en te eten en te drinken, dus het is hier een gezellige boel binnen en op het terras.
De gecombineerde dorpswinkel/dorpscafé is heel klein, maar iedereen kan met enig geduld hier kopen wat hij wenst voor de komende kilometers. Om in het toilet van deze tienda te komen, moet je als gast door het keukentje achter deze Spaanse pappa- en mamma-winkel, via een vaste trap naar boven. Het keukentje is net zo goed georganiseerd als de winkel vóór in de tienda.
Na de koffie wandelen Durkje en ik weer verder. Jaap & Myrthe blijven nog even op het terras. We zullen hen vandaag of morgen of later vast nog wel eens ontmoeten, zo is onze ervaring. We lopen het dorp Tardajos uit. Vóór en achter ons lopen pelgrims, alleen en in duo’s.

Rabé de las Calzadas
Al na een halfuurtje wandelen we het volgende dorp binnen: Rabé de las Calzadas.
Net voorbij de kerk zien we dat de herbergier van de plaatselijke refugio voor een drietal Spaanse tieners een pelgrimsstempel zet in hun pelgrimspassen. Wij sluiten aan in de rij en krijgen van de stempelaar ook een mooi stempel in onze pelgrimspassen. Als snel wandelen we Rabé de las Calzadas uit. Langs de uitvalsweg is met graffiti de tekst ‘Camino de Santiago’ gespoten, met de laatste ‘o’ in de vorm van een Jacobsschelp. Een gele en een blauwe pijl erbij geven de wandelrichting van de camino aan.

Golvend pad tussen de akkers
Buiten het dorp gaat het brede pad glooiend omhoog, tussen de akkers door. Links en rechts staan mooie planten en bloeiende bloemen. We hebben de zon in de rug. Het is nog wel behoorlijk bewolkt en de lucht ziet er trouwens nog wel wat dreigend uit, dus het zou ook zo maar kunnen gaan regenen.
Toch blijf het droog en wandelen we vandaag bij een heerlijke temperatuur van zo’n 18 tot 24 graden Celsius. Een verkoelende wind en een verwarmende zon in de rug, dus helemaal goed zo.
Bij een rustplaats – waar enkele pelgrims bij elkaar zitten onder een afdakje – staat een houten wegwijzer met daarop de tekst: ‘camino de santiago’; een Jacobsschelp er tussenin.

Heuvelplateau
Nadat we een eind over het veelal stijgende pad de heuvels op zijn gelopen, komen we op een uitgestrekt plateau. We hebben hier rondom een prachtig uitzicht over de omgeving. Hier ergens op dit plateau moet in de Middeleeuwen het hospitium ‘Santa María de los Torres’ hebben gestaan.
Als we aan het eind van het plateau zijn gekomen, zien we het dorpje Hornillos del Camino liggen.

Dal en hoogvlakte
Als we over de rand van het plateau de steile afdaling hebben ingezet, krijgen we een mooi uitzicht over de volle breedte van het dal, waarin de plaats Hornillos del Camino ligt. Wij lopen hier boven in de schaduw van dikke wolken, maar de zon schijnt wel volop op het dal. Een sprookjesachtig gezicht is het schilderachtige resultaat van dit zonovergoten dal. Aan de overzijde van het dal zien we de volgende hoogvlakte.

Camino-fietsers
We gaan verder naar beneden. Ondertussen passeren ons ook weer een aantal groepjes camino-fietsers. Je hoort ze meestal wel op tijd aankomen, als de dikke fietsbanden van hun mountain bikes knarsend hun weg zoeken tussen de kleine en iets grotere stenen van het wegdek van het veldpad hier door de heuvels.
Na de afdaling gaat het onverharde pad verder naar een doorgaande asfaltweg. Als we die zijn overgestoken, wandelen we de plaats van onze bestemming voor vandaag binnen: Hornillos del Camino.

Honillos del Camino
Het is nu precies 12.02 uur. Dan hebben we er – inclusief onze koffiepauze – exact vier uren over gedaan om vanuit de kathedraal van Burgos de 20 kilometer naar de dorpsrand van Honillos del Camino te lopen.
Hornillos heeft een heel herkenbare straatbeeld. Links en rechts staan hier vóór in het dorp lange rijen huizen. Qua vorm en steenkleur lijken de huizen allemaal op elkaar. Opvallend is dat een aantal woningen aan onze linkerzijde op de eerste verdieping een met zware houten balken ondersteunde korte uitbouw naar voren heeft, over het trottoir heen.

Theepauze
In het midden van het dorp is een klein pleintje met daaraan de dorpskerk en de gemeentelijke refugio. Beide zijn (nog) gesloten. Een grote groep pelgrims zit of ligt op de trappen en in het portaal van de oude dorpskerk. Ze wachten tot de refugio de deur opent, om zich dan in te kunnen schrijven voor de komende nacht. We kijken nog even rond in het dorp.
Op het terras drinken we tenslotte een kop thee bij de nog resterende meegenomen broodjes. Omdat we maar 20 kilometer hebben gelopen, volstond één rustpauze, dus voordat we hier in de huurauto stappen, nemen we eerst een korte theepauze.

Nieuwe wandelschoenen
Als we op het terras zitten, arriveert ook het Nederlandse pelgrimsduo Jaap & Myrthe. Ook zij pauzeren hier op het terras. Zij gaan straks nog verder naar een volgende dorp. Wij nemen afscheid van hen en rijden met de huurauto vanuit Hornillos del Camino naar Burgos om daar onze auto af te halen.
In Burgos kopen we in een filiaal van Decathlon voor Durkje nog een nieuw paar wandelschoenen en enkele andere wandelkledij, waarna we de huurauto naar Castrojeriz rijden, waar we morgen naar toe zullen lopen. Tenslotte rijden we met onze auto weer terug naar onze caravan op camping Fuentes Blancas in Burgos. Naarmate de middag vordert, wordt het steeds warmer. De temperatuur loopt op tot zo’n 26 graden Celsius en het blijft droog, wat een zegen is voor elke pelgrim.