zondag 20 mei 2012

Zaterdag 19 mei 2012
Steile afdaling naar Bellaire

Vorstelijk pelgrimsontbijt
Om 7.30 uur staat een waarlijk vorstelijk ontbijt voor ons klaar in de eetkamer van Villa Les Fleuralies, waar we vannacht in Thimister-Clermont hebben overnacht. Onze gastvrouw heeft alles eraan gedaan om ons een waardig wandelaarsontbijt te verschaffen en heeft zelfs alles voor ons klaargelegd om ons ook een stevig lunchpakket mee te geven voor de komende wandeldag. Na het ontbijt nemen we afscheid van de vriendelijke gastvrouw en dan vangt onze pelgrimsdag aan om 8.15 uur. We zullen vandaag van Thimister-Clermont naar Luik wandelen, om daarmee onze laatste van de twee aansluitende wandeldagen af te sluiten. Als we dit traject ook hebben gelopen, hebben we per saldo de hele Via Mosana bewandeld, van het Duitse Aken naar het Belgische Namen, over een afstand van 142,5 kilometer.

RAVel 38
Vanuit Villa Les Fleuralies wandelen we door het dorpscentrum van Thimister naar de voormalige – eind 19e eeuwse - normaalspoorbaan, waarover nu sinds 1992 het wandel-fietspad (RAVel nr. 38) ligt, waarover Durkje en ik gisteren vanuit Clermont-sur-Berwinne arriveerden in Thimister-Clermont. We verlaten Thimister en gaan dan over dit voormalige normaalspoortracé in de richting van het dorpje Battice. We komen aan bij Battice op de plaats waar tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog het 45 hectare grote fort is gebouwd, wegens het van Duitse zijde dreigende oorlogsgevaar van de verwachte en ook gekomen Tweede Wereldoorlog. Na een bloedige bestorming en een bombardement en vele doden heeft het Duitse leger na alle geboden verzet van Belgische zijde dit fort in 1940 toch ingenomen.

Koffie in Micheroux
Na dit uitgestrekte oorlogsmonument gaan we verder over het spoortracé richting Herve. Durkje en ik lopen achter het dorp Herve langs en gaan verder over de voormalige spoorbaan naar Micheroux. Onderweg passeren we enkele oude, voormalige treinstations van bijvoorbeeld Herve en Melen. In Micheroux verlaten we de spoorbaan tijdelijk, om in het links van ons liggende dorp een koffiepauze te nemen in het plaatselijke café. We worden door de waardin en de andere gasten met alle egards ontvangen en krijgen een lekkere kop koffie.

Wielrenners in Evegnée-Tignée
Voorbij Micheroux moeten we opletten, want daar gaat het spoortracé rechtdoor, maar moeten wij op enige moment de voormalige spoorbaan verlaten. Op de plaats van een oude overweg zien we een wandelend stel vanuit het noorden de spoorbaan op lopen in westelijke richting. Zij bewandelen de GR5, die hier verder gaat over de spoorbaan. Wij moeten op dit punt echter de spoorbaan verlaten, om in noordwestelijke richting verder te wandelen in de richting van het dorpje Evegnée-Tignée. Vóór, in en voorbij Evegnée-Tignée worden we frequent ingehaald door groepjes wielrenners. We passeren hier op een splitsing ook de plek waar enkele Nederlandse auto’s van verzorgingsploegen staan geparkeerd. Een aantal wielrenners pauzeert hier op de plek waar ook een waterbron is.

Saive en Bellaire
Voorbij Evegnée-Tignée volgt een mooi onverhard veldpad over een heuvelrug tussen velden en akkers door. Onderweg ontmoeten we een man die boven op de heuvelkam bezig is met enkele modelvliegtuigjes. Een tijdje later wandelen we het dorpje Saive in. Vanaf dit moment lopen we voortdurend door bebouwde kommen van verschillende dorpjes tot aan en in Luik. Voorbij Saive volgt een steile afdaling naar het dorp Bellaire. Bij de entree van Bellaire komt een jongeman bij ons met de vraag of wij vuur bij ons hebben, want zijn sigarettenaansteker heeft het begeven.

Jupille-sur-Meuse
Voorbij Bellaire lopen we over een langgerekte heuvelrug, die aan beide zijden is bebouwd. Het is een gemoedelijke wandeling tot aan het einde van de bebouwde kom. Voorbij Bellaire moeten we een uitzonderlijk steile afdaling inzetten over een smal, geasfalteerd pad. Vanaf een behoorlijke hoogte dalen we af naar Jupille-sur-Meuse. Het laatste stukje is een smal wandelpaadje, waar men door hier en daar enkele kleine betonplaten te storten een provisorische trap heuvelafwaarts heeft gemaakt. Beneden aangekomen nemen we plaats op de zitbank in een bushokje naast de plaatselijke kerk, om hier eerst een rust- en etenspauze te nemen.

Place Havart
Daarna arriveren we - nog steeds in Jupille-sur-Meuse - op Place Havart. Dit is de plaats waar vanuit het noorden het alternatieve tracé van de Via Mosana vanuit Maastricht ook uit komt. Op dit plein zijn Durkje en ik op - één dag na - vijf jaar geleden (19 mei 2007) ook gearriveerd, toen wij vanuit Maastricht (18 mei 2007) via Visé (19 mei 2007) naar het centrum van Luik wandelden. Nu we hier vijf jaar later weer op Place Havart zijn, hebben we de hele Via Mosana (142,5 km.) bewandeld, zowel komende vanuit Maastricht (2007) als vanuit Aken (2012).

Luik aan de Maas
Vanuit Jupille-sur-Meuse volgens we eerst nog enkele kilometers de Via Mosana in de richting van de Maas. Ter hoogte van Bressoux verlaten we de Rue Winston Churchill niet, maar lopen we in het verlengde van deze drukke doorgaande straat door in de richting van de Pont Albert I, de grote stadsbrug over de Maas. Nabij deze Maasbrug hebben we eergisteren onze auto geparkeerd op het riviereiland tussen de Maas en het parallelkanaal van de Maas. Tegen 14.00 uur eindigt onze tweedaagse pelgrimswandeltocht hier bij onze auto.

Wandelproject Via Mosana voltooid
We hebben nu in deze tweedaagse de voor ons nog resterende 49 kilometers van de Via Mosana bewandeld. Gisteren en ook vandaag hebben we beide dagen zo’n 24,5 kilometer gewandeld. Vandaag was de warmste van de twee dagen. De temperatuur is vanmiddag opgelopen tot 22 graden Celsius. Voor een stevige klim is dat in de volle zon – zoals vandaag – een warme klus, maar op de meer horizontale delen van deze route is een zonnige wandeldag bij deze temperatuur bijzonder aangenaam. Het was een bijzonder traject vandaag, met eerst een kilometerslange spoorbaan, daarna weggetjes en paden langs en door kleine dorpjes, en tenslotte vele kilometers door bebouwde gebieden, waaronder de drukke, bedrijvige stad Luik.

Duits-Belgische camino
Vanuit Luik rijden we met onze auto weer terug naar Stiens, waar we even na 18.00 uur arriveren. We blikken onderweg terug op twee hele mooie wandeldagen, waarin we weer veel hebben gezien en veel plezierige verrassingen hebben beleefd. We sluiten hiermee weer een langeafstandwandeling af; die van Aken, via onder andere Herve, Luik, Huy en Andenne naar Namen. Deze Via Mosana is een belangrijke Duits-Belgische wandelroute voor het pelgrimspad (de camino) naar het Spaanse Santiago de Compostela.