dinsdag 15 mei 2012

Connie Versteeg exposeert in Stiens


Vrijdag 11 mei 2012
De brug van Puente la Reina over de Rio Arga















Expo gemeentehuis Leeuwarderadeel
Tot eind juni 2012 exposeert Connie Versteeg-Corba een aantal van haar schilderijen in het Gemeentehuis van Leeuwarderadeel te Stiens. Connie woont nog in Hoofddorp, maar zal binnenkort gaan wonen in Leeuwarden. Ze schildert inmiddels ruim tien jaar. Versteeg krijgt schilderles in Haarlem in Atelier 21, dat wordt gerund door een kunstenaarsechtpaar. Connie maakt met name aquarellen; maar de laatste tijd experimenteert ze ook met andere technieken, zoals het maken van collages en het werken met pastel en acryl. Haar ontwerpen variëren van bloemen, bosgezichten, gebouwen en dieren, tot Afrikaanse onderwerpen. De schilderijen die je momenteel in ons gemeentehuis kunt bekijken, zijn ook te koop.

Connie vertelt
  • “Al heel lang was ik van plan om te gaan schilderen, maar door drukke werkzaamheden kwam het er niet van. Inmiddels ben ik met pensioen en heb ik meer tijd gekregen om aan het schilderen te besteden. Tijd genoeg om ook andere technieken te proberen. U kunt het op de expositie zien.
  • Na een ingrijpende gebeurtenis in mijn leven - ruim tien jaar geleden - ben ik zo maar spontaan aan de slag gegaan. Ik had een manier nodig om hetgeen mij overkwam tot uitdrukking te brengen. Aquarelleren werkt met zachte tinten en vloeibare verf en dat bleek mij te helpen. Ik kreeg er rust door.
  • Toen ben ik lessen gaan nemen. Eerst losse cursussen, maar al gauw kwam ik bij Atelier 21 terecht. Daar werd ik begeleid in mijn eigen schilderproces, leerde ik technieken, de penseelhantering, kleurenleer, perspectief tekenen, enz.
    Geleidelijk ging ik mijzelf tijdens de schilderlessen ontdekken: welke onderwerpen spreken mij aan, wat ligt mij goed, enz. Aanvankelijk schilderde ik vooral bloemen, dieren en landschappen. Ik voel mij verbonden met Afrika, en ook dat wordt verbeeld op het doek. Later schilderde ik ook gebouwen, zoals het Poptaslot te Marssum.“

Bouwwerken in aquarel
Mooi zijn ook haar aquarellen van bouwwerken. Vooral de schilderijen van het Poptaslot in Marssum en van Martenastate in Cornjum zijn een kijkje in het gemeentehuis alleszins waard. Wat mij zeker óók aansprak, is het schilderij van de stenen 11e eeuwse brug van het Spaanse Puente la Reina, die de eeuwenoude overspanning vormt over de brede rivier de Rio Arga. Het is nog maar acht dagen geleden dat Durkje en ik tijdens onze meivakantie-pelgrimage op de wandeldag van Obanos naar Estella vroeg in de ochtend over deze wereldberoemde Romaanse brug wandelden. Connie Versteeg heeft zich laten inspireren door deze duizend jaar oude brug en aquarelleerde haar versie van de Koninginnebrug van Puente la Reina.

Geen opmerkingen: