maandag 6 juni 2011

Jonge merels in de tuin

Maandag 6 juni 2011

Al weken is een merelpaar druk in de weer in de tuin. Een nest is gebouwd, vier eieren daarin gelegd, waarna het broeden aanving. Nadat de vier merels uit hun ei kropen, vlogen pa en ma merel de hele dag af en aan met voer. Inmiddels is het zover dat de jonge merels het nest hebben verlaten. Ze lopen langs de randen van de tuin en verschuilen zich tussen de lage begroeiïng. Pa en ma merel weten precies waar het jonge grut zit en ze blijven voortdurend lekkernijen aanvoeren.

Vanmiddag zit één van de jonge merels in een hoekje achter in de tuin. Een geschikt moment om snel even een foto te maken. De jonge merel blijft roerloos zitten in de enkele tellen die ik nodig heb om de foto te maken. Ondertussen zitten pa en ma merel al hoog in de boom achter me om luidruchtig te protesteren tegen deze snelle fotosessie. Zodra ik de foto gemaakt heb, ga ik op grote afstand verderop in de tuin staan. Pa en ma merel inspecteren direct de toestand van hun kind en daarna vliegen ze weer af en aan met nieuwe aanvoer van wormen.

Binnen enkele dagen zullen deze jonge merels hun vleugels uitslaan om buiten de beschutting van onze tuin de wijde wereld verder te verkennen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Volgens mij is dit toch echt een merel. Lijsters zijn veel lichter van kleur en hebben pijlvormige vlekjes op de borst die ook bij de jongen al goed te herkennen zijn

MVG Maya

Wiep Koehoorn zei

Dag Maya,
Dank voor je reactie; ik heb de tekst aangepast.
Merels zijn lid van de lijsterfamilie. Ze worden vaak doorelkaar gehaald, zeker ook voor wat de jongen betreft.
vr. gr.
Wiep Koehoorn
8juli11