woensdag 6 april 2011

1000 in 2011

Woensdag 6 april 2011

Dit is mijn 1000e blogbericht. Op 23 maart 2008 schreef ik op deze weblog mijn eerste blogbericht.
publiceerde ik op 31 oktober 2009.

Regelmatig wordt me de vraag gesteld hoeveel lezers deze weblog heeft. Op zo'n dag als vandaag is het interessant om eens een kijkje te nemen in de statitieken van de provider 'Blogger' om daar inzicht in te krijgen.

Het Statistiek-programma van Blogger meldt hierover het volgende:
- In ruim 1100 dagen schreef ik 1000 blogberichten;
- Tot en met vandaag werd mijn weblog 39.188 maal bezocht, dat is over de hele looptijd 35 bezoekers per dag en gemiddeld werd elk blogbericht 39 maal bezocht;
- In de afgelopen maand werd deze weblog 4.818 maal bezocht, dat is gemiddeld 161 keer per dag;
- Gisteren is deze weblog 190 maal bezocht;
- De dag is nog niet om, maar tot op dit moment (nog een uur te gaan) is mijn weblog vandaag al 163 keer bezocht;
- Van die 163 bezoekers van vandaag waren 144 afkomstig uit Nederland, 8 uit Belgiƫ, 3 uit het Verenigd Koninkrijk, 3 uit Frankrijk, 2 uit Luxemburg, 1 uit Turkije en 1 uit de Verenigde Staten;
- Van die 163 bezoekers van vandaag maakten 104 bezoekers gebruik van de browser van Internet Explorer, 26 van Firefox, 24 van Safari en 9 van Chrome;
- Van die 163 bezoekers van vandaag maakten 135 bezoekers gebruik van het besturingssysteem Windows, 26 van Macintosh en 2 van iPad.

Het statistiekprogramma is een bijzonder interessante optie van Blogger, want die verschaft je verder inzicht via allerlei overzichten van bijvoorbeeld:
- de zoektermen waarmee bezoekers via zoekmachines op mijn weblogberichten komen;
- hoe het spreidingspatroon van het aantal bezoekers per uur per dag is;
- via welke verkeersbronnen (bv. Google als zoekmachine) bezoekers bij mijn weblogberichten arriveren;
- welke weblogberichten het meest worden gelezen vandaag, en in de afgelopen week, in de afgelopen maand en gedurende de hele looptijd van deze weblog.

Dat weblogs mogen worden beschouwd als 'social media' blijkt ook uit het groot aantal reacties, dat ik in de afgelopen drie jaren ontving. Regelmatig komen er informatieve vragen, krijg ik aanvullende informatie, worden correctie doorgegeven (die ik na verificatie invoer), krijg ik inhoudelijke reacties uit binnen- en buitenland en komen er verzoeken binnen of mijn gepubliceerde foto's en teksten in andere media mogen worden gepubliceerd. Ook komt het regelmatig voor dat vanuit andere weblogs en websites wordt doorgelinkt naar specifieke weblogberichten van mijn weblog. Een overzicht daarvan kan ik inzien via het statistiekprogramma van Blogger.

Drie jaar webloggebruik heeft mij de gelegenheid gegeven anderen veel te geven, maar het heeft ook anderen in de gelegenheid gesteld veel terug te geven, waarvoor aan alle lezers hierbij mijn hartelijke dank!

Geen opmerkingen: