woensdag 10 november 2010

Een goede Start met Reflectie op Nadenkendheid

Woensdag 10 november 2010

Mijn periodiek Voortgangsconsult van gisterochtend met Stenden-dean Ann Mannen hebben we ingevuld als Kick-off Meeting. Deze bijeenkomst vormde namelijk het begin van een nieuwe Business Case, die ten grondslag zal liggen aan een Programma dat bestaat uit een aantal Projecten en Deelprojecten.

Ann gaf aan die start haar eigen draai. Net zoals ze dat deze week doet bij veel docenten die deze week starten met een nieuw onderwijsmoduul, hield ze me een grote stapel kaarten voor. Daaruit moest ik één kaart trekken, die na afloop van deze bijeenkomst meenemen om één dezer dagen de tekst van die kaart uitgangspunt te laten zijn voor een reflectie op deze nieuwe start. Het lot zou wel bepalen welke kaart voor mij bedoeld zou zijn.

Welnu, dat werd de reflectiekaart Nadenkendheid.

De door mij getrokken kaart is één van de 100 reflectiekaarten van het kaartenset "Reflectiekaarten, 100 deugden om je te inspireren". Ze zijn opgesteld door Linda Kavelin Popov, directeur van het "Virtues International Project". Deze psychotherapeut en organisatieontwikkelaar is fulltime promotor van het beoefenen van deugden. De Verenigde Naties riep haar werk uit als de beste opvoedingsmethode voor alle gezinnen en culturen.

* Deugden zijn voor ons een essentie in leven en werken.
* Deugden worden in onze heilige traditie al eeuwenlang en overal ter wereld beschreven als de kwaliteiten van het Goddelijke èn als de eigenschappen van de menselijke geest.
* Deugden geven inhoud aan ons karakter.
* Deugden vormen de basis van werkelijk geluk.


De reflectiekaarten van Popov geven je de gelegenheid om over deugden na te denken en ze bewust toe te passen. Op de voorzijde staat een tekst om op te reflecteren.
Maar hoe geef je dat dan daarna handen en voeten?
Daarover reikt de achterzijde je enige suggesties, zoals met betrekking tot de deugd "Nadenkendheid" de volgende:
- Ik besteed zorg aan de behoeften en de gevoelens van andere mensen;
- Ik heb onderscheidingsvermogen bij mijn besluiten;
- Ik let op en ik denk na;
- Ik geef tedere aandacht;
- Ik doe kleine dingen die anderen gelukkig maken;
- Ik ben een zorgzame metgezel.
Het opvallende is dat deze suggesties allemaal zijn geschreven in de "ik-vorm". Daarmee zijn ze een moeilijk te ontwijken, directe uitnodiging voor jezelf om er direct mee aan de slag te gaan, ofwel ze direct hier en nu in de praktijk te brengen.

Reflecteer, denk er over na en ga ermee aan het werk.

Geen opmerkingen: