woensdag 17 november 2010

Afscheidssymposium voor Hans Otting

Woensdag 17 november 2010

Wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd gaat onze gewaardeerde collega dr. Hans Otting zijn en onze hogeschool na een werkverband van 24 jaar verlaten. Om Hans te bedanken voor het vele en goede werk binnen Stenden hogeschool en bij al haar rechtsvoorgangers, wordt hem vandaag een welverdiend afscheidssymposium met aansluitende receptie aangeboden. Deze bijeenkomst heeft tevens een hoog reüniegehalte, aangezien ook oud-collega's gehoor hebben gegeven aan de uitnodiging om samen met Hans terug te blikken op zijn belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs van onze hogeschoolopleidingen.

Het welkomstwoord en de algemene inleiding op dit symposium wordt verzorgd door één van onze ex-collega's: drs. Joris Paulussen, momenteel werkzaam als beleidsadviseur bij de HBO-raad te Den Haag. Het afscheidssymposium van vanmiddag heeft als titel: "Passie voor Probleem Gestuurd Onderwijs" (PGO).

Keynote speaker vanmiddag is professor dr. Wim Gijselaers, hoogleraar bij de "Department of Educational Development & Educational Research" van de "Faculty of Economics and Business Administration" van de "Maastricht University". Zijn lezing is getiteld: "Na het luwen van de storm: Nieuwe kansen voor PGO". Gijselaers geeft toe dat onderzoeksresultaten over pgo je nooit zullen overtuigen van het feit dat pgo de beste manier van leren is, maar wel is door onderzoek aangetoond dat de met pgo opgeleide studenten significant hoger scoren op bijvoorbeeld cognitieve, sociale en beroepsgerichte aspecten van beroepsmatig handelen. In zijn lezing komt hij tot een verdieping van de volgende 5 lessen met betrekking tot pgo:
1. Leadership;
2. Reform requires true understanding ("You have to live the innovation");
3. Change is constrained in many ways;
4. Faculty Development;
5. Culture drives innovation.
Gijselaers noemt nog eens wat velen van ons wel weten: "Hans Otting heeft ons geleerd te reflecteren op hoe wij onderwijs geven; zijn dataverzameling is daartoe van onschatbare waarde".

Tweede spreker is onze Stenden-collega drs. Wichard Zwaal, onderzoeker en docent bij de opleiding Hoger Hotelonderwijs van Stenden hogeschool. Wichard spreekt over: "The Power of PBL" (Problem Based Learning) en gaat daarbij onder andere in op de volgende drie aspecten: Conceptions of Education, Conceptions of PBL en Practice of PBL. Wichards lezing eindigt bij zijn pleidooi voor "Invest in Research & Innovation", waarbij je met name kunt denken aan de volgende vier elementen:
1. PBL Lab;
2. PBL Research Plan;
3. PBL Research & Development Budget;
4. PBL Lector.

Na de pauze presenteert onze Stenden-collega Frank Huser (werkzaam bij het Educational Support Office) zijn "pleidooi voor chaos", getiteld: "Nietzsche in New York". Chaos heeft veelal een negatieve klank in onze cultuur, maar chaos zorgt ook voor het verlangen naar verwondering, aldus Frank. Frank Huser: "Als je het overzicht kwijt bent, weet je wat zoeken is". In zijn reactie op het symposium (aan het eind van de middag) sluit Hans Otting hier mooi bij aan door te stellen dat chaos je leert om de essentiële vragen te stellen. Het stellen van de juiste vragen is iets wat we onze studenten ook graag willen leren, want daar ligt vaak het begin van de oplossing van de probleemstellingen in je eigen werk.

Laatste gastspreker is Robert Visser, één van de eerste lichting afgestudeerden van de Hogere Hotelschool van onze voormalige Christelijke Hogeschool Noord-Nederland (CHN). Robert is inmiddels Operations Director van Center Parcs en tevens lid van de Raad van Advies van onze Stenden-opleiding Hoger Hotelonderwijs. Hij memoreert hoe innovatief de invoering van probleemgestuurd onderwijs indertijd was hier in het noorden des lands en ook ten opzichte van de andere twee Nederlandse hotelscholen. In zijn presentatie vertelt alumnus Robert Visser ons over zijn persoonlijke ontwikkeling mèt pgo en dóór pgo, ook in zijn huidige werkkring. En één van de mooie dingen die hij ons vandaag teruggeeft, is dat de door hem aangeleerde aanpak van probleemgestuurd onderwijs nog steeds aantoonbaar in zijn management attitude zit.

Voordat dagvoorzitter Joris Paulussen het afscheidssymposium afsluit en voordat de afscheidsreceptie aanvangt, krijgt Hans Otting de gelegenheid om zijn afscheidswoorden tot ons te richten. Hans blikt daarbij terug op de sprekers en op hun speeches van vanmiddag; reflecteert daar ook kort op. Hij onderstreept nog eens het pleidooi van Wichard Zwaal om in Stenden hogeschool te komen tot een PBL Lab, omdat we vooral in die onderzoekssetting als docent-onderzoekers goed leren kijken en waarnemen hoe pgo optimaal kan functioneren in ons onderwijs. Hans Otting onderstreept tevens dat het belangrijk is om - ook met behulp van pgo - door te gaan om zoveel mogelijk de praktijk van het werkveld binnen te halen in ons beroepsonderwijs.

En dan is het afgelopen. We krijgen tijdens de receptie de gelegenheid om persoonlijk afscheid te nemen van onze buitengewoon gewaardeerde collega dr. Hans Otting.
- Ik hoor veel waarderende woorden over wat Hans voor ons onderwijs en voor ons als hogeschoolmedewerker heeft betekent.
- Ik zie hoe graag onze (ex-)collega's en de andere gasten nog even enige woorden met Hans Otting willen wisselen.
- En ik realiseer me dat we vandaag een belangrijke fase voor onze hogeschool afsluiten, omdat we een bijzonder deskundige medewerker niet langer in onze werkkring zullen hebben.
Maar gelukkig blijven er nog veel pgo-experts achter in onze hogeschoolgemeenschap en zullen zij - allicht nog wel eens in overleg met Hans - als het ware op de schouders van Hans Otting verder mogen werken aan de doorontwikkeling van probleemgestuurd onderwijs binnen Stenden hogeschool.

Bedankt, Hans, voor je bijkans tomeloze inzet voor pgo, voor onderzoek, voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en voor je bijdrage aan onze doorgaande onderwijsinnovatie.

Geen opmerkingen: