maandag 14 juni 2010

Emmen kleurt oranje

Maandag 14 juni 2010

Aan het eind van de ochtend vertrek ik vanuit de Leeuwarder vestiging van Stenden hogeschool voor een rit naar onze vestiging in Emmen. Tegen 13.30 uur arriveer ik in Emmen, op het moment dat het Nederlands elftal in de eerste voorronde van het Wereldkampioenschap Voetbal in Zuid-Afrika haar eerste wedstrijd aanvangt tegen Denemarken.

Als ik nabij Stenden hogeschool in Emmen over de minirotonde van de Van Schaikweg rijdt, valt mij de oranje versiering op in de Emmalaan. Tussen de Anna Palownastraat en de Dordsestraat is de Emmalaan over de volle lengte oranje gekleurd. De bewoners van de parallelle straten van Het Meerveld hebben ook zichtbaar hun best gedaan om de woonstraten geheel oranje te versieren. Eén van de voortuinen van Het Meerveld is ingericht om de wedstrijd Nederland-Denemarken buiten op een televiseischerm te volgen. De groep voetballiefhebbers zit hier aandachtig televisie te kijken naar de eerste verrichtingen ons Nederlands voetbalteam.

In onze hogeschoolvestiging wordt door velen gewoon doorgewerkt, maar voor de studenten en docenten die niets willen missen van deze voorronde, is in de kantine een groot beeldscherm geplaatst waarop de wedstrijd kan worden gevolgd. Als ik de kantine passeer, zit men rustig te kijken. Spannend is het kennelijk (nog) niet. Na mijn eerste Voortgangsconsult bij de Unit Techniek hoor ik dat de stand inmiddels 1-0 is voor Nederland. Een kopbal in eigen doel is de Denen noodlottig geworden. Kennelijk heeft deze goal niet voor veel emotie gezorgd, want tijdens ons overleg hebben we geen gejuich gehoord ter gelegenheid van dit eerste doelpunt.

Tussen de eerste en tweede bijeenkomst ben ik aan het werk in de directiekamer van de Unit Economie. Op een gegeven moment klinkt een luid gejuich door de gangen. Dat kan maar één ding betekenen: Nederland heeft gescoord. Na de wedstrijd hoor ik dat dat ook het geval was. Het was de tweede goal van de wedstrijd - deze keer van Nederlandse zijde - die het begin was van de eindstand 2-0. Als de wedstrijd is afgelopen, hoor ik verderop in de kantine een enthousiast applaus en fluitserenade. Nederland wint van Denemarken. Feest in een oranje Emmen!

Geen opmerkingen: