maandag 5 oktober 2009

De Dag van de Leraar 2009

Maandag 5 oktober 2009

De “Nationale Onderwijsweek” is een jaarlijks terugkerend evenement, dat dit jaar alweer voor de zevende keer plaatsvindt. Traditiegetrouw wordt jaarlijks de eerste week van oktober omgetoverd tot een bruisende onderwijsweek, waarin mooie staaltjes van krachtig onderwijs centraal staan. In de vandaag begonnen Nationale Onderwijsweek - van 5 t/m 9 oktober 2009 - zijn we in het onderwijs met elkaar op zoek naar initiatieven, die gericht zijn op verbinding, op samenwerking ten behoeve van de school in het bijzonder, voor het onderwijs in het algemeen en bovenal gericht op de ontwikkeling van jonge mensen.

Vandaag is het de “Dag van de Leraar”. Deze themadag is de Nederlandse variant van de internationale “World Teachers’ Day”, die altijd in de Nationale Onderwijsweek valt. Deze dag is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Met de Dag van de Leraar willen we het imago van het leraarsvak verbeteren èn het belang van goede leraren benadrukken, door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Er zijn ca. 350.000 leraren in Nederland en zij samen vormen een specifieke beroepsgroep, die met elkaar elke dag weer probeert zo goed mogelijk kennis over te dragen en daarbij het beste uit de leerling, de student, de cursist te halen.

Elke leraar is uniek in zijn of haar manier van lesgeven, in de benadering van leerlingen en in de aanpak van onderwijsleersituaties. En elke schooldag is anders, want telkens weer worden leraren geconfronteerd met nieuwe eisen en andere situaties. En natuurlijk zijn ook leerlingen, studenten en cursisten unieke individuen, die allemaal op hun eigen manier leren en reageren. Al die unieke leraren werken met alle mogelijkheden en beperkingen zo goed mogelijk en samen aan goed onderwijs.

Onze onderwijsvakbond CNVO (Christelijk Nationaal Vakverbond sector Onderwijs) schenkt ook dit jaar aandacht aan de Onderwijsweek in het algemeen en aan de Dag van de Leraar in het bijzonder. Vandaag ontving ik van de CNVO een emailbericht met daarin een felicitatiekaart. CNVO geeft me de tip om deze felicitatiekaart door te sturen naar een super collega-docent.

Maar ja, aan wie stuur ik de kaart dan? Ik kan niet kiezen, ik wil niet kiezen en ik ga niet kiezen. Er zijn immers zoveel goede docenten. Langs deze weg stuur ik hem gewoon naar al mijn super-collega’s die binnen Stenden hogeschool docent zijn. En als er buiten Stenden hogeschool een docent is, die niet zo’n mooie felicitatiekaart van het CNVO heeft gekregen, maar die vindt dat hij of zij hem wel heeft verdiend, dan is deze felicitatiekaart ook voor U en/of jou bedoeld. Ik hoef er geen boodschap aan toe te voegen, want de opdruk van deze kaart spreekt duidelijke taal!

Met dank aan mijn christelijke onderwijsvakorganisatie CNVO!

Geen opmerkingen: