woensdag 6 mei 2009

Dick Noordhoek exposeert in Stiens

Woensdag 6 mei 2009

Mijn Stienser huisarts - dokter Noordhoek - exposeert een aantal van zijn schilderijen tot en met 31 juni 2009 in de Openbare Bibliotheek van Stiens (zie ook mijn weblogbericht van 3 december 2008). Dick Noordhoek is in 1955 geboren in Dordrecht en opgegroeid in het Groningse Haren. Sinds 1986 is hij woonachtig en werkzaam als huisarts in Stiens. Ruim tien jaar geleden begon hij met schilderen, voornamelijk portretten in acryl.

Dick Noordhoek: “Acryl vind ik een prachtig medium. Het droogt snel, zodat ik met lagen over elkaar kan werken en er een mooi resultaat wordt bereikt. Door steeds een andere techniek of benadering uit te proberen, blijf ik mij ontwikkelen en blijft het geheel voor mijzelf dynamisch.”

In zijn werk als huisarts ziet hij dagelijks prachtige “koppen” voorbij komen. Met name ouderen waarbij het levensverhaal van het gezicht is af te lezen, zijn voor hem een bron van inspiratie. Zo is ook de serie “oudere Stiensers “ ontstaan.

In de bibliotheek hangen vandaag een aantal kinderportretten en een aantal portretten uit de bovengenoemde serie oudere Stiensers. De jonge koppen van de kinderportretten en de oude, doorleefde koppen van de ouderenportretten zijn alle knap geschilderd. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de markante gezichten van de ouderen, die mijns inziens krachtiger geportretteerd staan dan die van de kinderen. Een voor de ouderenserie representatief schilderij is het portret van de heer Talma.

De arts-kunstenaar Noordhoek bevindt zich in goed gezelschap. Ook de Stienser huisarts Braber en de voormalig huisarts van Birdaard - Joop Bouma - (zie mijn weblogbericht van 8 april 2008) laten regelmatig nieuwe tekeningen en schilderijen het licht zien. Een uithangbord aan de gevel van de woning van alle drie huisartsen met daarop het woord "arts" verdienen zij allen met recht, want: "arts" als synoniem voor "dokter" en tevens "arts" als de engelstalige aanduiding voor de schone "kunsten".

Geen opmerkingen: