zaterdag 25 oktober 2008

De Bijbel: glossy, mp3, film of toch een boek?

Zaterdag 25 oktober 2008

Elk jaar organiseren we als Regiocomité Friesland van de Vereniging VU-Windesheim namens VU-podium en in samenwerking met de Friese Evangelisch Lutherse Gemeente twee of drie Lutherlezingen rondom Hervormingsdag. Vanmiddag is de eerste van deze tweeluik in de Lutherse kerk te Leeuwarden. Dit jaar organiseren we de beide lezingen in samenwerking met het Nederlands Bijbelgenootschap(NBG)-Regio Noord(-Nederland). Namens het NBG-Regioteam Noord ben ik als dagvoorzitter daarbij aanwezig.

We hebben dr. R. Buitenwerf uitgenodigd om voor onze gasten te spreken over de geschiedenis en de grenzen van het huidige Bijbelgebruik. Dr. Rieuwerd Buitenwerf is Manager Vertalen en Bijbelgebruik bij het NBG. De heer Buitenwerf neemt ons in zijn lezing mee door de geschiedenis van het Bijbelgebruik: het situationeel schrijven van de eerste geschriften, het voorlezen en doorgeven in de eerste christelijke gemeenten, het bestureren / interpreteren / begrijpen van de oorspronkelijke teksten en het discussiëren over de ware betekenis van de grondteksten voor ook het leven van alledag.

Aan de hand van een aantal beeldfragmenten toont Rieuwerd Buitenwerf oorspronkelijk en hedendaags Bijbelgebruik: houtsnijwerk, fresco's, Delftse Bijbel, de film "Passion of the Christ", de Gespbijbel voor tienermeisjes, God op je Ipod en "Hemel", de actuele glossy van het NBG (zie daartoe mijn weblogbericht van 3 oktober 2008). Kortom, in zijn lezing staan de uitdagingen en de grenzen van Bijbelgebruik centraal.

Na de pauze gaan de aanwezige gasten in gesprek met dr. Riewerd Buitenwerf; over zijn lezing, maar omdat zijn expertise vooral ook ligt op bijbelvertalen, ontstaat af en toe even een stevige discussie over de rol die de keuzes tot bijbelvertalen hebben bij verantwoord Bijbelgebruik in deze tijd van secularisatie en nieuwe Bijbeluitgaven. Het is duidelijk dat het voor ons allen een uitdaging blijft om steeds weer nieuwe, verantwoorde en geaccepteerde keuzes te maken over hedendaags Bijbelgebruik.

Geen opmerkingen: